Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av vilkenkarl
Hm!
Nu har jag kollat koderna på bilen, en -93ans 945:a. Koden är 2-2-3, dvs tomgångsventilsignal. Den ska väl normalt inte tända lampan, eller..?
Motorn är nybytt som jag tidigare nämnt och kommer från en -88ans 740.
När jag brutit strömmen slocknar lampan, men tänds när jag varvar upp motorn till ca 3000 varv. Innan lampan tänds är tomgången något hög (ca 1100 varv) och när lampan tänts går den ner till ca 850 varv.
Jag har provat att dra ur kabeln, då går varvet upp till ca 1500.
Dessutom har jag bytt tomgångsventilhuset utan resultat. Besiktning kl 10.40 i morgon, så jag hoppas på svar nnan dess, annars får jag väl strypa lampan och hoppas på det bästa :???:
Lambda sonden lyser för att
för mycket/för lite bensin
För mycket/för lite luft

jag har samma problem med min lambda sond. jag har letar efter felet i flera månader nu. men har fortfarande inte hittat felet
Lambdan påverkas nog lite för att du kan få en konstig blandning, testa rengör tomgångsventilen.
av rd350
Hej! har du kollat justeringen av gasspjället? Jag skrev ett inlägg för ett tag sen till någon med tomgångsproblem hur man justerar den. Dessutom skiljer gasspjäll och tomgångsmotor på 88a och 88b och nyare. Är gasspjället justerat utanför tomgångsmotorns "område" beter den sig som du beskriver. Kolla även spjällkontakt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
volvo944gl skrev:Lambda sonden lyser för att
för mycket/för lite bensin
För mycket/för lite luft
Lambdasonden sitter i avgasröret och lyser inte.
"lambdalampan" (jag säger hellre motorlampa, den pekar inte bara på sonden) lyser för att bränslesystemet eller tändsystemet har satt en felkod. Felkoden i sin tur kan ha en massa orsaker.

Tillbaka till TS:
Du kan provköra tomgångsventilen med mode 3, tryck tre ggr på knappen i stället för en som när du läser koder. Då aktiverar styrenheten lite olika komponenter, en i taget. Elfläkt - insprutare - tomgångsventil - magnetventil kolfilter - kallstartventil.

Du har bytt motor... tomgångsventil, kallstartventil och knackgivare har samma typ av kontakt och går att förväxla. Dra tillbaka gummit på kontaktena och jämför kabelfärgerna med schemat:
Bild
Tomg.vent. 196
kallstart 361
Bild
knackgivare 218
Sparkz, vilken hjälte du är ! :D
Domen kom idag som sagt kl 10.40. Utöver klantfel (dåligt ställda ljus och glömt triangel) tändes lampan lagom till provgubbens provtur. Jag lättade batteripolen precis innan jag körde in, men han gasade visst övre 3000 varv, då tänds den igen... Tillbaka på ruta ett, nästan. Avgasvärdena var ok trots allt.
Märkte en sak till på hemväg (med svansen mellan benen), när jag motorbromsar hostar motorn diskret till runt 1500 varv. Inte allvarligt, men missklädsamt för en annars silkesmjuk motor.

Gör ett försök att kolla kabelfärgerna när ljuset återvänder i morgon.

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]