Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått jobb ca 5.5 mil hemifrån och då ännu en av alla bilar jag haft (senast reanult 19 rt) gav upp hoppet. hade jag funderingar inne på en Volvo. Hittade en billig 945:a men då den var reseverad köpte jag en 850 istället.
Ska ärligt säga att det var ett akutköp och lite "grisen i säcken". Men jag hoppas att jag gjort ett vettigt val. :???:

Det blev i alla fall en 850 glt automat, årsmodell 1994. Den har gått långt (30000 mil). Nybesiktigad och jag betalade 15000kr för den.
Nu till alla frågor.. :wink:

Vad är det för standardfel som brukar dyka upp på dessa bilar då de gått långt?
Är det något extra jag ska ha koll på?
Köpte den på firma och räknade då med 3 månaders garanti. Nu sa ägaren där att det inte gäller på billiga bilar?!?!
Är väldigt skeptisk när det gäller den infon!

OM nu jag har rätt och de är skyldiga att åtgärda ev. fel som dyker upp. Vad ska jag kolla då?
Kamremmen ska bytas om ca 4000 mil, bränslepump var bytt och lite småsaker fixades vid besiktningen.

Bilen gnisslar ibland vid inbromsning och ljudet går inte tillbaka riktigt. Min bror sa att det kan vara bromsoken. Vad kostar det att byta dem om jag inte får försäljaren att göra det?

Sen en ren "körkänsla fråga" tänker ju att det ska vara bra "drag" i en GLT och speciellt en automat. Men när jag körde den till jobbet idag så sackade den ner så fort det var en liten backe!
Är det jag som är för snäll på gasen? Bilen tung? Eller kan det vara något annat problem?
Har aldrig ägt en automat innan och vet inte riktigt hur de ska funka...

Mycket och röriga frågor. Men jag hoppas ni kan ge mig lite svar... :)
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Förtydligade rubriken.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Konsumentköplagen säger

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?

Om det är något fel på din vara kan du:
•kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
•kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
•kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
•häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
•hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.

När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:
•den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
•bruksanvisning saknas.
Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:

•den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
•den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
•den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.
Varan är dessutom felaktig om:

•säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
•den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
•säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
•den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".
Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.
---------------------------------
Ovanstående är en garanti du alltid har.

*Vevhusventilationen - är den igensatt? Kolla om det ryker mycket om du lyfter på oljestickan med motorn igång.
* Hur ser oljan i automatlådan ut, den ska vara röd, inte svart och lukta bränt.

/Kalle
av kulisgirl
~Kalle~ skrev:Konsumentköplagen säger

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?

Om det är något fel på din vara kan du:
•kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
•kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
•kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
•häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
•hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.

När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:
•den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
•bruksanvisning saknas.
Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:

•den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
•den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
•den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.
Varan är dessutom felaktig om:

•säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
•den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
•säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
•den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".
Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.
---------------------------------
Ovanstående är en garanti du alltid har.

*Vevhusventilationen - är den igensatt? Kolla om det ryker mycket om du lyfter på oljestickan med motorn igång.
* Hur ser oljan i automatlådan ut, den ska vara röd, inte svart och lukta bränt.

/Kalle
Då hade jag rätt! :)
Han anser även att han ska slippa skatten trots att han ägde bilen vid början av denna månad. Funderar lite vad som händer om inte jag är "snäll" och betalar skatten själv. Får bilen körförbud pga att han skiter i det.. :???:
Som sagt inte tryggt att köpa bil i panik... :wink:

Dum fråga...Vad hittar man vevhjulsventilationen? Vad det det jag skulle kolla med motorn igång. Var ryker det i så fall?

Kollade oljan snabbt innan idag. Men hade inget papper att torka av stickan med. Ska ta en bättre koll i morgon.
Glömde fråga när de bytte oljefilter senast (dvs om de gjort det). Fast bättre svart olja en splitter ny.

Öppnade aldrig automatoljan, men tar en koll på den i morgon också.

Ska läsa igenom instruktionsboken från pärm till pärm som kvällslektyr nu!

Men min otur har jag väl köpt ännu en bil som dör inom ett år! :evil:
av mattep
gäller detta även om man köpt bilen privat? har hört att konsumentköpslagen gäller bara på bilar över 15 tusen stämmer det?
Användarvisningsbild
av Fisch
Firman försöker blåsa dig. Stå på dig, du har lagstiftningen på din sida!

30000 mil är ingenting för en 850, se bara till att sköta servicen. Se till att vevhusventilationen inte är tät precis som Kalle säger. Lyssan efter tickande ljud från lyftarna och oljeläckage mellan motor och växellåda.

Gnisslande ljudet kan komma från nedslitna bromsbelägg. Märker du att motorn saknar kraft vid uppförsbacke eller även vid hårdare acceleration?
av kulisgirl
Fisch skrev:Firman försöker blåsa dig. Stå på dig, du har lagstiftningen på din sida!

30000 mil är ingenting för en 850, se bara till att sköta servicen. Se till att vevhusventilationen inte är tät precis som Kalle säger. Lyssan efter tickande ljud från lyftarna och oljeläckage mellan motor och växellåda.

Gnisslande ljudet kan komma från nedslitna bromsbelägg. Märker du att motorn saknar kraft vid uppförsbacke eller även vid hårdare acceleration?
Har bara kör den i ett dygn nu. Men tycker den är lite seg med att komma upp i fart. Nu har det varit halt, men jag tror den kommer upp i fart ganska snabbt. Är nog lite för snäll på gasen också.
Ska testa den lite mer till jobbet i EM.
Har för mig att min gamla 244 jag hade för 5-6 år sedan var piggare.

Ska jag gnälla för att få småfel fixade av säljaren, så är det ju bra om jag hittar lite allt möjligt.

Ang. bromsarna så misstänker jag också bromsbeläggen. Min bror pratade om bromsoken.

Hur mycket bensin kan man tjäna genom att stänga av AC i bilen? Såg att det kunde minska förbrukningen.
Har förresten ingen lampa som lyser upp automatlådan. Kan det vara en säkring tro?

Kommer allt bara att funka så njuter jag. En fullutrustad 850 är väldigt kul! :D
Ska testa farthållaren i em och leka lite med alla andra spännade knappar.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Tänk på att när du aktiverar farthållaren kan det dröja ca 5 sekunder innan bilen tar över pedalen (så du inte tror den är trasig) :)

Jag kör alltid med AC på aut. Den är ändå inte igång när det är såpass kallt ute som det är nu. Sen är det bra att ha den igång annars kan den börja krångla (vad jag hört). Betalar hellre lite extra soppa än en AC-reparation :wink:
av kulisgirl
Kollade olja och det jag tror var automatlåde olja.
Vanliga oljan såg helt ok ut. Oljan på den andra stickan (en gul) var smutsgul till färgen.
Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]