- tor 28 jan 2010, 20:50
Har fått jobb ca 5.5 mil hemifrån och då ännu en av alla bilar jag haft (senast reanult 19 rt) gav upp hoppet. hade jag funderingar inne på en Volvo. Hittade en billig 945:a men då den var reseverad köpte jag en 850 istället.
Ska ärligt säga att det var ett akutköp och lite "grisen i säcken". Men jag hoppas att jag gjort ett vettigt val. :???:
Det blev i alla fall en 850 glt automat, årsmodell 1994. Den har gått långt (30000 mil). Nybesiktigad och jag betalade 15000kr för den.
Nu till alla frågor..
Vad är det för standardfel som brukar dyka upp på dessa bilar då de gått långt?
Är det något extra jag ska ha koll på?
Köpte den på firma och räknade då med 3 månaders garanti. Nu sa ägaren där att det inte gäller på billiga bilar?!?!
Är väldigt skeptisk när det gäller den infon!
OM nu jag har rätt och de är skyldiga att åtgärda ev. fel som dyker upp. Vad ska jag kolla då?
Kamremmen ska bytas om ca 4000 mil, bränslepump var bytt och lite småsaker fixades vid besiktningen.
Bilen gnisslar ibland vid inbromsning och ljudet går inte tillbaka riktigt. Min bror sa att det kan vara bromsoken. Vad kostar det att byta dem om jag inte får försäljaren att göra det?
Sen en ren "körkänsla fråga" tänker ju att det ska vara bra "drag" i en GLT och speciellt en automat. Men när jag körde den till jobbet idag så sackade den ner så fort det var en liten backe!
Är det jag som är för snäll på gasen? Bilen tung? Eller kan det vara något annat problem?
Har aldrig ägt en automat innan och vet inte riktigt hur de ska funka...
Mycket och röriga frågor. Men jag hoppas ni kan ge mig lite svar... :)
Ska ärligt säga att det var ett akutköp och lite "grisen i säcken". Men jag hoppas att jag gjort ett vettigt val. :???:
Det blev i alla fall en 850 glt automat, årsmodell 1994. Den har gått långt (30000 mil). Nybesiktigad och jag betalade 15000kr för den.
Nu till alla frågor..

Vad är det för standardfel som brukar dyka upp på dessa bilar då de gått långt?
Är det något extra jag ska ha koll på?
Köpte den på firma och räknade då med 3 månaders garanti. Nu sa ägaren där att det inte gäller på billiga bilar?!?!
Är väldigt skeptisk när det gäller den infon!
OM nu jag har rätt och de är skyldiga att åtgärda ev. fel som dyker upp. Vad ska jag kolla då?
Kamremmen ska bytas om ca 4000 mil, bränslepump var bytt och lite småsaker fixades vid besiktningen.
Bilen gnisslar ibland vid inbromsning och ljudet går inte tillbaka riktigt. Min bror sa att det kan vara bromsoken. Vad kostar det att byta dem om jag inte får försäljaren att göra det?
Sen en ren "körkänsla fråga" tänker ju att det ska vara bra "drag" i en GLT och speciellt en automat. Men när jag körde den till jobbet idag så sackade den ner så fort det var en liten backe!
Är det jag som är för snäll på gasen? Bilen tung? Eller kan det vara något annat problem?
Har aldrig ägt en automat innan och vet inte riktigt hur de ska funka...
Mycket och röriga frågor. Men jag hoppas ni kan ge mig lite svar... :)
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Förtydligade rubriken.
/Elisa
Volvo 850 glt (-94)
Volvo 850 glt (-94)