Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pang58
Jag märkte av ryckningar i jämn fart (oftast när jag använde farthållaren) när det blev riktigt kallt ute. Spjällhuset byttes i november och inte gått många mil sedan dess. Inga felkoder kom fram. Jag testade med K-sprit i tanken som förbättrade det lite... Sedan testade jag med att byta från Volvos Tanka-stationer och tankade på Statoil. Inte haft ryckningar sedan dess. Men jag vet att det låter konstigt att det försvann med stationsbyte...
Användarvisningsbild
av andreas 80
Men det här med olika stationer har diskuterats tidigare. Och som i Göteborg där jag ser du bor så kan du inte vara säker på vilket bolags soppa du väl får i tanken, för det delas fram och tillbaka ute i skarvikshamnen.
Som 95-oktan det måste följa en viss standard, det får inte skilja på kvalitet.
av PINGPÅNG
Felet var att växelgivaren och en kontakt kärvade och det är det ända som lämnat felkod hitintills (2 ggr).Eftersom samma kod har kommt upp 2 ggr så skall dom byta även detta.
av Thomas J
Ok. Skriv gärna hur det går och vad var felkoden? Ska till volvo på tis och spola lådan. Ska säga till om en felkods avläsning sammtidigt.
Vi har ju ungefär lika problem så skulle vara kul att jämföra koder.
av PINGPÅNG
Tjena Thomas,jag ringde till meken men hade inte skrivit upp vilken felkod det var,nästa vecka när den skall upp på rep igen så kan han ta reda på det,det ligger väl sparat,det enda han sa att det var växellägesgivaren som skulle bytas,så om du kan ge dej till tåls till nästa vecka så skriver jag ut det här på forumet då.

MVH Peter
av PINGPÅNG
Hej Thomas,ursäkta att det dröjde med svaret,jag var inne med bilen i fredags(läs 12/02)dom bytte växellägesgivare tyvärr så hade det inte kommit upp någon felkod och det hade inte lagrats någon heller,så felkod kan jag inte hjälpa dej med,,
av Thomas J
Ok vet du var givaren sitter och vad den kostar? Kanske ska testa och byta min. Ska kolla min bil på ons bla kolla lamda och katten.
Mvh Thomas
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]