Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DBS
Hej!
Har en 740 från -90 på gång. Ägd av äldre man sedan -97. Nybesiktigad utan anmärkning och mycket fin.
Är det något speciellt som är känsligt på denna modell, som jag bör vara noga med att kolla?

Behöver jag nämna att innertaket har säckat ihop? :)
av Cicaro
Rosten är väl vad som tar de flesta av dessa bilar om de inte krockas. Speciellt att kolla är att inte innerskärmen i hjulhuset är trasig eftersom den rosten gärna fortsätter in i bärande delar...

Men om bara underredet sköts och rosten hålls efter kan de i princip gå mil på mil på mil om de bara får ny olja och filter regelbundet
av DBS
Nu har bilen granskats av en 740-kännare och det enda felet vi hittade var ett avgasläckage mellan kat och rör.
För övrigt blev kommentaren - Snorfräsch! Till och med tankarmaturen fungerar.
Det ser ut att bli köp av denna vagn. :)
av DBS
Nu står bilen i garaget! :)
Det mest akuta att åtgärda är innertaket som har fått påssjukan. Såg ut som svepning...

Eftersom den stått utomhus långa perioder utan att köras, så var det mycket kondens i bagageutrymmet. När jag hade torkat ur det med kupévärmare i skuffen, så flyttade jag in värmaren i kupén.

Trodde inte mina ögon när jag kom ut i garaget ikväll och tittar in i bilen...
Innertaket har sträckt upp sig självt pga värmen och säckar nu minimalt!!! :shock:

Så nu blir det nog prioritet 1 på vaxning istället. :D
Användarvisningsbild
av Tjovve
Lycka till med "nya bilen"! Skadar inte att kolla locket på tankarmaturen. Samlas mycket smuts som kan rosta. Dyrt att byta den. F ö har du nog fått tag i en pärla.

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]