Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mna
Jo, jag vet - det här är en dum fråga...
Har en 945:a med hopkärvade nyckellås (antar att förra ägaren, liksom jag, bara använde fjärren). Och nu är batteriet slut. Alltså går inte bilen att låsa upp.

Jag har kikat i framänden på motorhuven men hittar inte något sätt att enkelt få upp den. Finns det något "trix" eller annat att tänka på - eller blir jag tvungen att ringa låssmeden...? :cry:
Användarvisningsbild
av js1
Går inte bakluckan att låsa upp?
av mna
js1 skrev:Går inte bakluckan att låsa upp?
Tyvärr inte. Alla dörrar (förardörr, passagerardörr, baklucka) är hopkärvade. Bakluckans lås möjligen utbytt.
:(
av wexe
Oj då aldrig vart med om detta på gamla hederliga volvos :) du kan juh alltid hiss upp bilen vänster fram sen dyka under och koppla på batteriladdare på startmotorns pluspol och sedan låta bilen ladda upp sig.. Eller eventuellt föröska komma in bakom grillen och dra i huvvajern och koppla på starthjälp.. Mvh nicklas
av mna
wexe skrev:/.../Eller eventuellt föröska komma in bakom grillen och dra i huvvajern/.../
Det är det som är problemet. Jag hittar ingenstans att dra. Åtminstone inte som lossar luckan... (Har iofs inte försökt skruva loss grillen. Tänkte slippa det.) ?:-/
av sicnarf
Har läst om flera här som förskt öppna huven och misslyckats och då har de ändå haft bort grillen.Om jag vore du skulle jag försöka klippa upp batteriplåten underifrån och komma åt batteriet därifrån.Sen får man svetsa tillbaka den
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
Då är det väl enklare att "sabba" grillen och köpa en ny på skroten.
Användarvisningsbild
av emwtur
skölden (plastbiten) under motorn sitter med fyra skruv. släpper du den kommer du åt anslutningen på starmotorn som går rätt till batteriet.
på med en startkabel där och du borde kunna öppna med fjärren.
( och åka till Volvo och köpa nya låscylindrar )
/emwtur
av rd350
Hej! Har du riktig tur har du dragkrok med direktplus i kontakten, koppla på ström där så kan du låsa upp bilen. Koppla på startmotorn går också men pass på så du inte kör över dig själv! Går också att öppna dörren med en lång svetstråd i innerhandtaget.

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]

V50 är en av de svåraste bilarna att g&[…]

Dra en helt ny jordkabel borde lösa det.