Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
andreas_lofgren skrev:Min poäng var inte att starta en ny (ytterligare) etanoldebatt utan endast att påminna trådskaparen om att det finns betydligt mer som påverkar tjänstebilskalkylen än förmånsvärdet.

Det är klart mer samhällsekonomiskt lönsamt att sluta subventionera någonting än att ytterligare höja skatten på något annat.

Läs gärna: http://danne-nordling.blogspot.com/2009 ... er-av.html
Det är helt riktigt att förnyelsebara bränslen ska ha en lägre beskattning. Det är nödvändigt för att introducera ett nytt bränsle. Lägre beskattning är heller ingen kostnad som dessa etanolhatiska herrar med Swärd i spetsen försöker få det till. Det är också intressant att dessa herrar inte räknat ut vad dieseln är "subventionerad". Diesel har lägre beskattnibng än Bensin, men det är tydligen inget viktigt. Det är bara trams de håller på med. En sak vi kan vara säkra på är att fossilbränlsena försvinner på sikt och kommer att beskattas hårdare. Särskilt diesel som är det mest hälsofarliga bränlset. Jag såg i en annan tråd på detta forum där en ägare av en V70 D5 får in avgaser i kupen. Själv tycker jag det är en utmärkt egenskap som dieselbilar borde ha så ägaren själv får smaka utsläppen :wink:
av Lövet
Största problemet med Etanol är inte bilarna utan dess ägare.
av perhall
micke011 skrev:Värmare ingår på 2,5FT men du behöver en sladd (vill du dessutom ha värmen i kupén får du dra in kupékontakt till en kostnad av knappt 2000kr). Visst är det skillnad på diesel-värmaren och elvärmaren, men det sitter likafullt en värmare i en 2,5FT.
Jag glömde det, fast jag visste det, jag har en T utan värmare och inte en FT... sorry... även 2,0F har ju en värmare, men inte den mycket ovanliga 2,0./PH
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev:Största problemet med Etanol är inte bilarna utan dess ägare.
Vad har jag gjort nu?
Användarvisningsbild
av Guligan
andreas_lofgren skrev:Största problemet med Etanol är inte bilarna utan dess ägare.
Que?
av Lövet
KKR - du har inte gjort någonting den här gången :wink:

Däremot har en annan "grön bilist" lyckats med konststycket att få mig att aktivera Ovänsfunktionen för första gången så nu slipper jag läsa allt hyckleri.

Sitter man och raljerar över en skatteskillnad på 0,6 kr när Etanol har en skattefördel på 8(!) kronor då orkar jag inte läsa längre.
Senast redigerad av 2 Lövet, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av AndersP
[quote= om vi får en rödgrön valseger
Så hur man än spekulerar så kan det bli överraskningar[/quote]
Hemska tanke
av MattiasD
andreas_lofgren skrev:KKR - du har inte gjort någonting den här gången :wink:

Däremot har en annan "grön bilist" lyckats med konststycket att få mig att aktivera Ovänsfunktionen för första gången så nu slipper jag läsa allt hyckleri.

Sitter man och raljerar över en skatteskillnad på 0,6 kr när Etanol har en skattefördel på 8(!) kronor då orkar jag inte läsa längre.
Då det säljs 20 ggr mer diesel i detta land så handlar det om enorma summor i "kostnad" för staten (vi) för subvention av diesel. Du kan säkert göra kalkylen själv.

Bränsle är ett känsligt ämne i det här forumet. Vi lämnar debatten för den här gången, i den här tråden.
av Steff 99
MattiasD skrev:
andreas_lofgren skrev:KKR - du har inte gjort någonting den här gången :wink:

Då det säljs 20 ggr mer diesel i detta land så handlar det om enorma summor i "kostnad" för staten (vi) för subvention av diesel. Du kan säkert göra kalkylen själv.

Bränsle är ett känsligt ämne i det här forumet. Vi lämnar debatten för den här gången, i den här tråden.
Har vi subventioner på diesel ?.
Vi kanske skall vara glada att dieselpriset inte är 20kr/l eftersom alla transporter är beroende av drivmedelspriser just på diesel..i övrigt så ligger vi i Sverige nära toppen på dieselbeskattning om man tar dieselsskatt och fordonsskatt ihopslaget.
av Tobbev
perhall skrev:
Tobbev skrev:Nej, 3000rpm i 95 km/h var på 6'an, det är jag 99.9% säker på.
Det kan jag säga direkt att det är omöjligt, 100%, av två skäl:
a/ inte ens en BMW 520i e34 varvade så mycket på 5:an
b/ den varvade ju 3450 i 130 så omräknat blir det ca 2250 i 95 (orkar inte hämta miniräknaren men ungefär)
PH
svarar här på ett gammalt inlägg.

Körde svärfars bil i helgen igen och kom och tänka på den här diskussionen.

Bilen varvar i 2900rpm ca i 110 km/h. Detta är på femman (den har ingen sjätte växel).

Däremot så måste mitt första inlägg om 3000rpm varit på 4'an.

/Tobbe
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front