- tis 26 jan 2010, 08:22
andreas_lofgren skrev:Min poäng var inte att starta en ny (ytterligare) etanoldebatt utan endast att påminna trådskaparen om att det finns betydligt mer som påverkar tjänstebilskalkylen än förmånsvärdet.Det är helt riktigt att förnyelsebara bränslen ska ha en lägre beskattning. Det är nödvändigt för att introducera ett nytt bränsle. Lägre beskattning är heller ingen kostnad som dessa etanolhatiska herrar med Swärd i spetsen försöker få det till. Det är också intressant att dessa herrar inte räknat ut vad dieseln är "subventionerad". Diesel har lägre beskattnibng än Bensin, men det är tydligen inget viktigt. Det är bara trams de håller på med. En sak vi kan vara säkra på är att fossilbränlsena försvinner på sikt och kommer att beskattas hårdare. Särskilt diesel som är det mest hälsofarliga bränlset. Jag såg i en annan tråd på detta forum där en ägare av en V70 D5 får in avgaser i kupen. Själv tycker jag det är en utmärkt egenskap som dieselbilar borde ha så ägaren själv får smaka utsläppen
Det är klart mer samhällsekonomiskt lönsamt att sluta subventionera någonting än att ytterligare höja skatten på något annat.
Läs gärna: http://danne-nordling.blogspot.com/2009 ... er-av.html

Volvo V70 T4F Summum Automat MY14