Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej som topic så funkar inte hastighetsmätaren..

provade gjorde rent givaren på bakaxeln och även provat bytt mätarpanel utan resultat..

finns det nå mer som kan fela på vägen?, och går det att mäta med multimeter vid kontakten till km/h mätaren för att se om signal ens kommer fram?

MVH
Hej! Funkar vägmätaren? I fall den gör det ligger felet i instrumentet, det är det vanligaste felet. Har för mig att du ska kunna mäta en spänning på givaren när hjulen snurrar , likadant som du kollar en abs-givare.
rd350 skrev:Hej! Funkar vägmätaren? I fall den gör det ligger felet i instrumentet, det är det vanligaste felet. Har för mig att du ska kunna mäta en spänning på givaren när hjulen snurrar , likadant som du kollar en abs-givare.
Hej, nej vägmätaren funkar inte heller.. har provat 3st instrument men vill inte funka:S..
Det sitter bara en spole i sensorn i bakaxellocket.
koppla loss och ohm-mät sensorn - borde ligga runt 1000 ohm men vad som helst som inte är avbrott eller kortslutning är inte fel .

koppla in kabeln igen och följ den in i bilen - har för mig att det sitter en kontakt innanför vänster hjulhus -
ta isär kontakten och mät upp där - skall vara samma värde.
fortsätt in till kontakten till instrumentpanelen och mät där.
jag gissar att problemet ligger i kabeln från bakaxeln till karossen - helt enkelt för att det är den enda som rör sig.
kopplingsschema behöver du - finns på http://uncubic.org/docs/volvo/electrical_schemes/
eller kanske http://www.volvoracing.se/
/emwtur
vu ut i kika lite tidigare idag å gjorde rent kontakten vin vänster bak hjulhus.. funkar ändå inte..

dock så har jag märkt att trippmätaren visst funkar.. vad äre då för fel på km/h mätaren det är väll samma signal som tripp?

MVH
du har ingen kompis med en 740 som du kan kolla att instrumenten funkar i ?
( jag håller med om att det låter konstigt att fyra instrument inte funkar men om km-räknaren snurrar som den skall så är det samma signal till instrumentet som "driver" både den och hastighetsmätaren !
/emwtur
emwtur skrev:du har ingen kompis med en 740 som du kan kolla att instrumenten funkar i ?
( jag håller med om att det låter konstigt att fyra instrument inte funkar men om km-räknaren snurrar som den skall så är det samma signal till instrumentet som "driver" både den och hastighetsmätaren !
/emwtur

jag får höra med nån kompis då:).. märkligt problem:/..

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]