I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nightmare89
Pystrim är det VERKLIGEN farligt? Nu så ska vi göra en TRÅD där vi en gång för ALLA får svaret på det här.

Alla säger ju att det e sjukt farligt att höja trycket på turbon och att hela motorn kommer att gå sönder.
Som vi vet så har vi i det här fallet Tar min bil en Volvo 2.0T 98 med ett original tryck på 0.4 bar.
tror att NÄSTAN alla har någon gång sett ( de som har tryckmätare) att bilen har laddat lite mer en vanligt efter att man kört mycket med den. På min bil så kan man köra snabbt och intensivt ett tag å då kan jag få ett laddtryck på 0.6 å ändå ska min bil bara ha 0.4 dock så är den bara uppe i 0.6 i några sek men ändå. Då man nu börjar fundera va faan den laddar mera en normalt nu borde ju motorn paja men det gör den inte :wink: eftersom att motorn klarar av att reglera bränslet till motorn till en viss gräns :-DD Å då börjar man fundera mera på varför man då inte ska kunna pysa den + 0.1 till 0.2 bar extra Å självklart INTE mera för då kommer den att misstända å paja.
Har nu testat 1 gång att pysa bilen å dragit laddet + 0.2 bar = 0.6 i tryck. Men som sagt tidigare stannar trycket bara där uppe i några sekunder vist det kan vara skadligt om den ligger där konstant men inte om den går ner igen? Å eftersom att motorn klarar av att hantera övertryck till en viss del så borde den klara de 0.2 baren extra UTAN att explodera. Men som man vet så kan ju ändå allt hända :mrgreen: så att bara dra på ett T kors å få ett tryck på över 1bar på en lätt turbo så e det ju hej då motorn så klart så ska du pysa något va jävligt försiktig å ha en tryckmätare till hands alltid ^^

Så slutsatsen av mig e att det INTE e så att motorn sprängs bara för att man pyser den 0.1 till 0.2 bar extra under några sekunder för att sedan få ner till normalt tryck = släppa på gasen lite.

Nu vill jag höra era funderingar å förslag om det här!

[Men kom ihåg TRIMMA är det bäst PYSA är ENBART till för att prova och inte till att köra med i flera år.]

Har redan nu tagit bort mitt hade det i 1 dag. :roll:
En X40 skulle jag aldrig pystrimma. Det finns folk som grillar kolvar efter att ha bytt turbo. Dem är känsliga. Och att momentant ladda +0,2 bar är inte samma sak som att göra det konstant. För när man kliver över vad som är tänkt att vara max tryck så backas tändning och bränslekurvan ändras lite. Det innebär att det ökade laddtrycket ger upphov till lägre(!) effekt.

Så innan man drar upp en tråd och säger att det inte är så farligt så ska man börja fundera på varför folk varnar för det. Det är inte enbart för att dem tycker det är roligt. Ställ upp trycket och koppla in bredbandslambda, egt och knock-link så får vi se om du fortfarade tycker att det är en bra ide? För du kan inte räkna med att sprutet ger mer soppa bara för att det går in mer luft. I många fall så öpnnas ju bara spridarna till det maxmala värdet som finns även fast mängden luft på väg in kräver större volym.Sen finns det en del äldre system där den går tillbaks till början på mappen när man kliver över gränsvärdet och då har man ett ras som ett brev på posten.

Så ska man labba med tryck så gäller det att veta vad man håller på med och ha utrustning för det. Och framförallt veta vad man gör, vilket långt från alla gör även om de gärna inbillar sig själva det.
Skrev ju inte att det INTE var farligt xd skrev ju om det VERKLIGEN var farligt :oops:

:wink: Självklart ska man ju veta vad man gör men alla säger att men gud motorn kommer paja om den laddar något över vilket den inte gör ? Klart att bränslet går ju bara till en viss del men vissa säger att den kan klara av att hålla efter en liten del. Men motorn borde ju inte ta skada om den går ner igen till normalt tryck efter några sekunder eller? sen så borde det ju inte hända något med motorn även om jag skulle ladda 1.0bar om jag inte gassar å låter den dra över det original laddet eller e jag helt ute på djupt vatten?

Marlboroman rätta mig om jag har fel?
Huruvida det är farligt på riktigt om vi säger så ber på hur mycket man ändrar trycket, vid vilket varvtal, insugs och yttertemperatur och vilket styrsystem man har och hur det är mappat. Visst finns det liet amrginal för om t.ex wastegateslangen skulle gå av. Men den delen av mappen just gjort får såna saker, inget man ska köra på. Sen är ju originalbilar sällan maximalt leande, så det finsn ju lite marginal i blandningen att gå på redan.

Det beror på, det är fullt möjligt att hinna spika sönder en kolv innan knacksensorerna ens har reagerat. From att laddtrycket stiger över tänkta max tills det är tillbaks på tänkt max så kan många läskiga saker hinna hända, speciellt om man har ett tryck som ligger konstant över tänkta max. Risken är ju mindre för att det ska hinna hända något om det bara en en peak än om trycket konstant ligger över max. Att släppa efter några sekunder är ingen garanti. Säg att du varvar 3000, då hinner motorn gå 150 vevaxelvarv på 3 sekunder och då han man många chanser till spikningar...

Men det är inte bara spikningar man ska vara rädd för. Som jag skrev ovan så lär man även se upp med egt som kan dra iväg rejält med grillad turbo som följd eftersom man snabbt kan komma över 1000 grader.

Nu hänger jag inte riktigt med på det sista. Men om du laddar 0,4 normalt och vrider upp till 1 bar så ska du inte köpa nån lott på vägen hem om det håller provrepan. För då har du förbrukar din tur den dagen.
Nä självklart kan det ju hända mycket på de där 3 sekunderna :lol: alla möjliga grejer som man inte trodde kunde hända.
:wink: tror du missförstod det sista lite :wink:

Gäller kanske chip med?

Men vi säger att vi tar en bil å pyser den med 0.3+ en vad den ska vara original.
Det kan väl då inte ha nån påverkan av motorn fall man INTE går över det originala laddtrycket när man kör med den eller har jag fel :roll:
Den borde ju inte ta skada även om den e pyst om man inte går över det originala trycket ;-//
Samma sak göäller ju med chip. Är det gjort för en bar så blir det ju riskabelt att gå över en bar, men skillnaden att marginlen helt plötligt är annu mindre att gå på med 0,2 mot om man hade lafddat 0,4 som tydligen va original.

Nej, har man påyst men inte utnyttjar det extra trycket man skulle kunan använda så händer ju inget eftersom allt i princip är original än fortfarande.
Jo det e ju klart pressar man gränserna så kan det hända grejer ju.
Men fattar inte att vissa kan kör med slangen helt borttagen å den håller flera 1000 mil
kan det vara så stor skillnad från bil till bil?
Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Testa när du är ute och kör att sv&[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]