- tis 26 jan 2010, 20:21
#371822
Pystrim är det VERKLIGEN farligt? Nu så ska vi göra en TRÅD där vi en gång för ALLA får svaret på det här.
Alla säger ju att det e sjukt farligt att höja trycket på turbon och att hela motorn kommer att gå sönder.
Som vi vet så har vi i det här fallet Tar min bil en Volvo 2.0T 98 med ett original tryck på 0.4 bar.
tror att NÄSTAN alla har någon gång sett ( de som har tryckmätare) att bilen har laddat lite mer en vanligt efter att man kört mycket med den. På min bil så kan man köra snabbt och intensivt ett tag å då kan jag få ett laddtryck på 0.6 å ändå ska min bil bara ha 0.4 dock så är den bara uppe i 0.6 i några sek men ändå. Då man nu börjar fundera va faan den laddar mera en normalt nu borde ju motorn paja men det gör den inte
eftersom att motorn klarar av att reglera bränslet till motorn till en viss gräns :-DD Å då börjar man fundera mera på varför man då inte ska kunna pysa den + 0.1 till 0.2 bar extra Å självklart INTE mera för då kommer den att misstända å paja.
Har nu testat 1 gång att pysa bilen å dragit laddet + 0.2 bar = 0.6 i tryck. Men som sagt tidigare stannar trycket bara där uppe i några sekunder vist det kan vara skadligt om den ligger där konstant men inte om den går ner igen? Å eftersom att motorn klarar av att hantera övertryck till en viss del så borde den klara de 0.2 baren extra UTAN att explodera. Men som man vet så kan ju ändå allt hända :mrgreen: så att bara dra på ett T kors å få ett tryck på över 1bar på en lätt turbo så e det ju hej då motorn så klart så ska du pysa något va jävligt försiktig å ha en tryckmätare till hands alltid ^^
Så slutsatsen av mig e att det INTE e så att motorn sprängs bara för att man pyser den 0.1 till 0.2 bar extra under några sekunder för att sedan få ner till normalt tryck = släppa på gasen lite.
Nu vill jag höra era funderingar å förslag om det här!
[Men kom ihåg TRIMMA är det bäst PYSA är ENBART till för att prova och inte till att köra med i flera år.]
Har redan nu tagit bort mitt hade det i 1 dag. :roll:
Alla säger ju att det e sjukt farligt att höja trycket på turbon och att hela motorn kommer att gå sönder.
Som vi vet så har vi i det här fallet Tar min bil en Volvo 2.0T 98 med ett original tryck på 0.4 bar.
tror att NÄSTAN alla har någon gång sett ( de som har tryckmätare) att bilen har laddat lite mer en vanligt efter att man kört mycket med den. På min bil så kan man köra snabbt och intensivt ett tag å då kan jag få ett laddtryck på 0.6 å ändå ska min bil bara ha 0.4 dock så är den bara uppe i 0.6 i några sek men ändå. Då man nu börjar fundera va faan den laddar mera en normalt nu borde ju motorn paja men det gör den inte

Har nu testat 1 gång att pysa bilen å dragit laddet + 0.2 bar = 0.6 i tryck. Men som sagt tidigare stannar trycket bara där uppe i några sekunder vist det kan vara skadligt om den ligger där konstant men inte om den går ner igen? Å eftersom att motorn klarar av att hantera övertryck till en viss del så borde den klara de 0.2 baren extra UTAN att explodera. Men som man vet så kan ju ändå allt hända :mrgreen: så att bara dra på ett T kors å få ett tryck på över 1bar på en lätt turbo så e det ju hej då motorn så klart så ska du pysa något va jävligt försiktig å ha en tryckmätare till hands alltid ^^
Så slutsatsen av mig e att det INTE e så att motorn sprängs bara för att man pyser den 0.1 till 0.2 bar extra under några sekunder för att sedan få ner till normalt tryck = släppa på gasen lite.
Nu vill jag höra era funderingar å förslag om det här!
[Men kom ihåg TRIMMA är det bäst PYSA är ENBART till för att prova och inte till att köra med i flera år.]
Har redan nu tagit bort mitt hade det i 1 dag. :roll:
NIGHT
Partneransvarig och sitter i styrelsen för X40nordic [Kan det mesta inom s40 modell 98/03]
Mitt garage http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 04&start=0
http://www.garaget.org/Nightmare89
Partneransvarig och sitter i styrelsen för X40nordic [Kan det mesta inom s40 modell 98/03]
Mitt garage http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 04&start=0
http://www.garaget.org/Nightmare89