Jag hade eftermonterat Xenon på min förra bil (audi a6 -95) och det blir en stor skillnad! jag hade 35w 6000k på halvljus och 55w 4300k på helljus i den. Visst, det är en skitbra balans mellan styrka och utseende vid 6000k tycker jag. MEN! Den bilen hade också klarglaslycktor och projektorlinser på halvljuset (vilket ger den där sköna looken som t.ex. saab och bmw har på sina). Personligen så tror jag inte att det blir snyggt med något annat än 4300k i en 740/940 då strålkastarna kommer konstiga ut annars. Har sett några som har rätt mycket färg på sina lampor och jag tycker det ser billigt och muppigt ut (har en kompis som hade 12000k i en 740... såg bara fel ut.)
Men smaken är ju som baken.
Funderar själv på att köpa 55w Bi-Xenon och sätta in i min 940.
Tänk bara på att om du inte har Bi-xenon till H4 lampan så kommer den att slockna när du slår på helljus. Förklarar varför lite längre ner.
Och för att räta ut begreppen:
HID = High-intensity discharge lamp (tack wikipedia) En lampa med hjälp av en gas i ett glasrör mellan två elektroder utsöndrar ett kraftigt ljus. Gasen är oftast Xenon-gas.
Xenonlampa: Namn på HID-lampa i folkmun.
Kelvin:
Färgtemperatur på lampan, förkortas "k". 4300k=standardfärg på xenonlampor, det är denna temperatur som alla fabriker monterar orginal på sina bilar.

4300K (original white)
5000K (white)
6000K (diamond white)
8000K (sky blue)
OBS! VILL EJ GÖRA REKLAM FÖR EN ÅTERFÖRSÄLJARE, VILL BARA ÅT DEN ILLUSTRATIVA BILDEN! OBS!
Illustrativ bild på kelvin:
http://shop.textalk.se/shop/11788/art88 ... ba58-5.jpg
Lumen:
Ljusstyka på lampan, förkortas "lm". Hur starkt den lyser (med glödlampor brukar detta osftast gå hand i hand med hur många watt lampan är på.) Bra mental note: "ju mer styling desto svagare ljus"
Ca. siffror
4300k=3200 lm
5000k=3000 lm
6000k=2800 lm
8000k=2300 lm
Standard Xenonlampa: Som en vanlig lampa (på/av funktion)
Standard Bi-Xenonlampa: Som en vanlig lampa (på/av funktion) men kan också byta brännpunkt, som t.ex. H4 lampan. I en 740 så sitter det ju bara en lampa i strålkastaren, och för att man ska få ut både hel och halvljus ur en lampa så måste den kunna fokusera sitt ljus på olika ställen (brännpunkt). Titta på en vanlig H4 lampa så ser du att det är två glödtrådar i den, ena är för helljus, den andra för halv.
Lösningen man har gjort på xenonlampor som man kan köpa idag (hos t.ex. xenonkungen, humanhabits osv.) är två varianter:
1. Lampan ändrar position genom att en elektromagnet aktiveras när man slår på helljus och xenonlampan glider till ett annat läge i en hylsa.
2. Lampan har två stycken "glödtrådar" precis som en vanlig H4 lampa. Denna lösning har en mycket mindre lampa och bygger inte lika mycket bakåt vid infästningen. Detta är relativt nytt och är därför lite dyrare.
OBS! Svensk bilprovning kan vara mycket gnälliga angående eftermonterat xenonljus. Så tänk på att ju mindre uppmärksamhet dina lampor väcker hos besiktningen, desto större är chansen att bilen går igenom felfritt. OBS!
Hoppas du vart klokare.
En motor utan turbo suger...