Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Biddarn
Behöver lite hjälp här med kopplingen.

Kom å körde med bilen som är en 745gl en 88. Kommer in i en sväng. Kopplar och ska lägga i ettan. De hände nåt med kopplingen och ja kunde trycka den längre ner än vanligt. Så misstänkte på en gång att de var kopplingswiren. Jag stannade och kopplade ett par ggr. Sen la ja i tvåans växel och rullade igång den på start motorn.

Åkte lite på tvåans växel och sen testade ja att koppla. Då började den ta lite mer hela tiden. Sen nu till slut så om man står still och ska köra iväg. Då kopplar man ju upp sakta och gasar lite. Då skriker det i bilen och knäpper till lite tycker jag.

Nu undrar ja då om ni har en anning om vad felet kan vara? De går ju att köra med den bara att ja får dumpa kopplingen och åka iväg på hjulspinn om ja inte vill höra det raslande ljudet. Hjälp mig smile

MVH Adam

* Rapportera
Senast redigerad av 1 Biddarn, redigerad totalt 0 gånger.
av Biddarn
Aa okey? Den gick hur mjukt och fint i lådan som hällst. Sen bara hände nåt. har ryckt lite i wiren och den är som den ska tycker ja. Men de låter ju konstigt om ja ska köra iväg med den. Kan de verkligen vara pedalen då? Hade tänkt att skruva bort lite plast under ratten och kolla på den.
av Vovlo_Henrik
Kopplingspedalen kan gå av, inte så ovanligt :wink: Du kan kolla under bilen samtidigt som någon trycker på kopplingen, rör sig kopplingsarmen som den ska så har du troligen haveri på kopplingen...
av FXWG
Det skulle kunna vara hållaren i plast till urtrampningslagret som gått sönder :???:
av Vovlo_Henrik
Kolla om kopplingsarmen rör sig som den ska, gör den det så är något fel med antingen kopplingen eller kanske urtrampningslagret oavsett vilket så måste lådan ner och kopplingen kostar väl kring 1200:- för en komplett sats :wink:
av Biddarn
Okey tack så mycket :) Men hur ser jag om armen fungerar som den ska? Om den alltså rör sig fram och tillbaka? För de låter ju rätt illa när man ska köra iväg med bilen när den står still. Så antar att de är kopplingen? Men kan bilen går sönder mer än vad den redan är om ja åker med den sålänge? :) Tack för alla svar alla volvo älskare ;)
av Vovlo_Henrik
Du ser vad jag menar när du kollar var wiren sitter fast på lådan, risken finns att du blir helt utan koppling och då gäller en annan körteknik :wink:
av Biddarn
Vovlo_Henrik skrev:Du ser vad jag menar när du kollar var wiren sitter fast på lådan, risken finns att du blir helt utan koppling och då gäller en annan körteknik :wink:
Kollade armen igår så då är det förmodligen kopplingen är åt helvete. Men de kommer ju ett gött snöväder idag igen så ja kör med bilen ändå ;D Men är det byte av hela kopplingen nu som gäller eller kan de vara den slavcylindern?

Tacksam för alla svar ;D Ni är trogna volvofantaster :P

Hej. Dags för besiktning på min 940 s&[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]