Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bossa
Okej, ja men då får jag ta o kolla upp det på någon annan däckverkstad.

En annan sak som har kommit senaste veckorna är att det luktar lite fränt från bilen när jag har parkerat. Luktar typ brända lameller. Börjar fundera på om det har med något av det andra o göra också...
av Bossa
Hittade en tråd här på forumet om just ett sånt här vibrationsfel. Det var en tråd som hade hållt på från 2006 till 2009. Tydligen så är det vanligt på V70 och Volvo kallar detta för en "egenskap". Hade hellre haft en bil med en egenskap i form av tyst och går smidigt än skakar o vibrerar :) Jag tycker det är under all kritik om det inte går o få bort det här. Har en bil jag köpt för 120 000 kr och det känns som att man i dagsläget har en komfort som är på en bil för 10 000 kr. Måste kunna gå o göra något åt det här. Är ju helt sjukt om det inte skulle kunna gå o fixa. Att man aldrig har hört talas om det här innan. Hade nog vart än mer petig när jag köpte bilen i såfall.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Att den växlar lite hårt beror på att oljan är kall=tjockare. Jag skulle nog göra ett oljebyte i lådan. Ang vibrationer kan det vara mycket. Allt ifrån orunda däck; skeva fälgar till bussningar, stötdämpare mm.
av Bossa
Läste nu precis att lukten vid bakhjulet kan vara att man känner lukt från bränd olja i hjullagret. Kan ett trasigt hjullager skapa mycket vibrationer även om det inte gnisslar o har sig? Hade ett trasigt hjullager på en gammal ford jag hade för länge sedan. Märkte några gnisselljud när jag svängde o lite vibbrationer i 80 km/t. Sen när jag körde in på en parkering så lät det som att hela motorn släpade i backen o det gick knappt o köra bilen. Mekanikern var helt chockad att jag ens tog mig till verkstan för hjulet var typ av. Men så känns det ju inte nu. Bara vibrationer som sagt.
Användarvisningsbild
av CarMan
dieselmagnus skrev:Jag gav 1800 på volvo. Då bytte de oljan, ingen sköljning samt nollning av oljekvalitetsmätaren. Sköljning går väl på 3500kr.

inte värt ett smack...

man kan bara byta olja på et sätt, då det inte finns nått oljetrog ! Detta görs genom en "sköljnings" prosidur ! Men vist det finns en botten plugg, men där rinner det bara ut 2 liter, inte mycke till oljebyte, så ska du bara byta den vägen så kan du hoppa över hela skiten.
av Svartvsjuttio
Erico skrev:Vibrationer är ett stort problem på nyare v70, har samma själv. Spelar ingen roll vad vissa säger att det ska bero på däck, fälgar, skador eller annat, det finns på en del bilar bara. Har kollat ALLT på min bil utan att hitta nått fel. Balanserat och mätt efter konstens alla regler, brytit och kännt efter glapp, bytt däck och fälgar, bytt skivor, gjort hjulinställning mm, till och med låtit bilias verkare kolla utan att hitta nått fel. Sorry, lev med det eller byt märke, det sistnämda ska jag :???:
Vibrationerna ska alltså uppstå ur någon form av "svarta hål"? Egentligen finns de inte men gravitationen skapar upplevelsen av vibrationer? :lol: Självklart finns det en källa till vibrationerna.
Känns det inte lite som: "jag vet inte svaret och då bara är det så, hehe.
av Lövet
Angående sega växlingar så hade jag det också på min S40N T5 (samma autolåda) mellan 2-3 när bilen var kall. Jag åkte in till Volvo och bad dem uppdatera programvaran till lådan och då blev det bättre. Inte helt bra i och för sig men klart bättre.

Eftersom det beror på att lådan är kall så är det inget egentligt fel att tala om. Men det känns inte så premium direkt när bilen sparkar in växeln...
Användarvisningsbild
av Erico
Svartvsjuttio skrev:
Erico skrev:Vibrationer är ett stort problem på nyare v70, har samma själv. Spelar ingen roll vad vissa säger att det ska bero på däck, fälgar, skador eller annat, det finns på en del bilar bara. Har kollat ALLT på min bil utan att hitta nått fel. Balanserat och mätt efter konstens alla regler, brytit och kännt efter glapp, bytt däck och fälgar, bytt skivor, gjort hjulinställning mm, till och med låtit bilias verkare kolla utan att hitta nått fel. Sorry, lev med det eller byt märke, det sistnämda ska jag :???:
Vibrationerna ska alltså uppstå ur någon form av "svarta hål"? Egentligen finns de inte men gravitationen skapar upplevelsen av vibrationer? :lol: Självklart finns det en källa till vibrationerna.
Känns det inte lite som: "jag vet inte svaret och då bara är det så, hehe.
Det är inte bara en eller två på detta forumet som har liknande problem så givetvis finns det en källa men när dom utbildade märkesverkstäderna inte hittar orsaken tycker då jag att det är ett problem, men har du nått bra tips så är jag idel öra.

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]