Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bossa
Hej,

Jag har lite små problem med min V70. Dels nu när det har vart så kallt så växlar den lite "klumpigt" mellan 2-3 växel när man kör i ca 45-50 km/tim. Sen så har jag haft problem med vibrationer i bilen. Var iväg igår och fick däcken balanserade o de har även tatt bort slask bakom däcken som tydligen är ett vanligt problem på V70. Men det vibrerar fortfarande, inte lika mycket som innan men ändå. Det är mest när jag kör över 70 o uppåt. Jag stör ihjäl mig på detta då bilen är i kanonskick annars. Någon som har några idéer om vad det kan vara? Kan även lägga till att jag hade vibrationer även med sommardäcken på. Dock inte lika mycket. Men var ju som sagt ca 2 månader sedan jag bytte till vinterdäcken. Tacksam för idéer.
av Bossa
Är stålfälgar nu på vinterdäcken. Men original på sommardäcken. Kan det vara så att jag har fått med fel fälg storlek eller något sånt?
Användarvisningsbild
av CarMan
detta blir en rörig tråd om vi ska svara i kors på varandra om 2 olika fel.

hur betersig låden? slirningar, hugger, smäller, växlar inte, växlar sent/tidigt ???
När händer det? alltid, varm, kall, sporadiskt, ner växling, uppväxling???
När det gäller vibrationerna så ska du kolla om fälgarna & däcken är runda, sen kollar du om dom är ibalance (behövs en spacial masnik för att kolla om fälg & däck är dunda, det man ser med ögat stämmmer inte under belastning)
här hittar man 98& av flelen, sen får man gå vidare på drivaxlar o sånt (just stötdämpare känner man oftast vid en provkörning)
av Bossa
Lådan går bra förutom just när den är kall o ska växla mellan 2an och 3an. Det händer bara då den växlar upp. Aldrig ner. Då blir det att den rycker till, typ som att den växlar för sent typ. Har inte märkt att den gör det annars. Men det verkar som att det bara är när den är kall. Men är inte helt hundra.

Har fått däcken balanserade, de var väldigt ur balans men nu är de fixade. De kollade även så de inte var en konstig form på däcken o de var i bra skick sa de till mig igår. Dubb o allt ser fint ut.

Hur kan man märka att tex en stötdämpare är dålig? Tycker inte det slår direkt när man kör över kanter o så. Har reagerat någon gång på att det har vart lite extra mycket men det är ju iskanter o snö o skit över allt så har mest trott att det har vart något sånt. Kan dålig stötdämpare göra att det blir vibrationer?
Användarvisningsbild
av CarMan
många däckverkstäder ha inte den utrustning som krävs för att kolla om däcken är orunda elelr har kraftsvängningar, så jag är altid skeptisk när folk sägeratt det är kollat. var du med på plats o såg hur många kilos kraft variation du hadde i dina hjul? eller sa dom bara at det såg bra ut (denna typ av balancering brukar vara dyrare än an vanig balancering)
av Bossa
De sa hur mycket det var. Tror det var en som var 10/10, en var 40/50, en typ 40/20 eller något sånt. Var lite blandad kompott. Kommer inte ihåg exakta siffrorna men de sa dem till mig. Tänkte inte på att de siffrorna var bra o ha så kommer inte håg exakt som sagt. Vad beror det på att däcken blir runda?
Användarvisningsbild
av Erico
Vibrationer är ett stort problem på nyare v70, har samma själv. Spelar ingen roll vad vissa säger att det ska bero på däck, fälgar, skador eller annat, det finns på en del bilar bara. Har kollat ALLT på min bil utan att hitta nått fel. Balanserat och mätt efter konstens alla regler, brytit och kännt efter glapp, bytt däck och fälgar, bytt skivor, gjort hjulinställning mm, till och med låtit bilias verkare kolla utan att hitta nått fel. Sorry, lev med det eller byt märke, det sistnämda ska jag :???:
av Bossa
Fan va tråkigt :/ Är inget roligt o ha ett sånt här "fel" på bilen. Vill att den ska gå smidigt. Ska iväg till en mekaniker nu på tisdag tänkte jag, får se om han hittar något annars får jag väl ge upp o försöka byta bil framöver.
Användarvisningsbild
av CarMan
Bossa skrev:De sa hur mycket det var. Tror det var en som var 10/10, en var 40/50, en typ 40/20 eller något sånt. Var lite blandad kompott. Kommer inte ihåg exakta siffrorna men de sa dem till mig. Tänkte inte på att de siffrorna var bra o ha så kommer inte håg exakt som sagt. Vad beror det på att däcken blir runda?

Då prata dom om hur stora vikter dom monterat för at kompensera obalansen, dom har altså inte mätt hjulets kraftskilnad/orundhet

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]