Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 19alex91
Har en 745 b230e. När jag satte mig i bilen i dag så märkte jag att det var dyngsurt på mattan. Allså under den formljutna mattan. Och jag tängte att de kanske var kylarvatten som läcker men jag kände där på mattan runt pedalerna och så , men jag hittade inget. tog bort höljet under ratten men hittade inget leckars där heller.
På pasagerarsidan är det lika dant fast inte alls lika blött. tängte om det kanske är hål i dom formljutna mattorna eller något.

OBS! man får fylla på kylarvätska lite då och då. Men som sagt det är inte blött runt pedalerna eller under ratten/ torpedväggen.
Nån som har någon aning vad detta kan vara??

MVH: Alex
av Topgun
19alex91 skrev:Har en 745 b230e. När jag satte mig i bilen i dag så märkte jag att det var dyngsurt på mattan. Allså under den formljutna mattan. Och jag tängte att de kanske var kylarvatten som läcker men jag kände där på mattan runt pedalerna och så , men jag hittade inget. tog bort höljet under ratten men hittade inget leckars där heller.
På pasagerarsidan är det lika dant fast inte alls lika blött. tängte om det kanske är hål i dom formljutna mattorna eller något.

OBS! man får fylla på kylarvätska lite då och då. Men som sagt det är inte blött runt pedalerna eller under ratten/ torpedväggen.
Nån som har någon aning vad detta kan vara??

MVH: Alex
-då har du läckage nånstans.......
-Antingen i värmepaket elr i någon slang/genomföring
av Cicaro
Om det inte är kylarvätska som läcker(lukta på vätskan) så kan det vara vatten utifrån, inte ovanligt att golvet rostat igenom(har varit med om mikroskopiska hål längst bak i hjulhuset som läcker in vatten i kupén där det varit värst på förarsidan antagligen eftersom den är mest utsatt då den vetter mot mötande trafik.)

Följande trådar har varit ungefär samma symptom i kan finnas något matnyttigt :-)
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... tt#p356499
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... tt#p344345

Lycka till med felsökandet!
av metalHJ
Om du gjort en korrekt bedömning ser jag inte att det behöver vara kylvätska som läcker i kupén! Visst kan det vara vanligt, framförallt ur värmeventilen. Så för att gardera dig, skruva dän panelerna över pedalerna och gå lös med ficklampa och bara händer för att känna efter fukt/vätska. Hittar du något misstänkt, lukta eller dutta lite på tungan för att känna om det är sött (Spotta ut skiten direkt igen, glykol kan vara onyttigt :P ) Annars tror jag på läcka utifrån, typ ett sönderrostat golv. Annars kan det vara värt att kolla rutor, lister och sånt. Hade en golf 2'a, där listen runt vindrutan längst ner vid passagerarsidan var sönder och läckte in vatten. Läckan syntes inte förrens det var en stor pöl på golvet!

Och är det inte kylvätska i kupén, så har du ändå en läcka! Kylsystemet är slutet, och ska inte släppa ut någon vätska... Enda gången det ska göra det, är om bilen kokat och kylvätskan gått i övertryck. Då har du en ventil på locket till påfyllningen, som öppnar sig och släpper ut övertrycket. Denna ventil kan vara sönder, och öppna trots att det inte är något direkt övertryck (bilen har inte kokat). Detta brukar kunna konstateras genom kläggiga ränder nerför exp. kärlet och vidare på fjäderbenstornet/rambalken. Damm brukar fastna, så det syns!

Annars återstår bara en provtryckning av kylsystemet, anslut tryckluft till exp. kärlet och dra på med 1 kg. tryck. Sen är det bara att leta kring alla anslutningar, slangar och övriga komponteter som har med kylsystemet att göra.
av 19alex91
metalHJ skrev:Om du gjort en korrekt bedömning ser jag inte att det behöver vara kylvätska som läcker i kupén! Visst kan det vara vanligt, framförallt ur värmeventilen. Så för att gardera dig, skruva dän panelerna över pedalerna och gå lös med ficklampa och bara händer för att känna efter fukt/vätska. Hittar du något misstänkt, lukta eller dutta lite på tungan för att känna om det är sött (Spotta ut skiten direkt igen, glykol kan vara onyttigt :P ) Annars tror jag på läcka utifrån, typ ett sönderrostat golv. Annars kan det vara värt att kolla rutor, lister och sånt. Hade en golf 2'a, där listen runt vindrutan längst ner vid passagerarsidan var sönder och läckte in vatten. Läckan syntes inte förrens det var en stor pöl på golvet!

Och är det inte kylvätska i kupén, så har du ändå en läcka! Kylsystemet är slutet, och ska inte släppa ut någon vätska... Enda gången det ska göra det, är om bilen kokat och kylvätskan gått i övertryck. Då har du en ventil på locket till påfyllningen, som öppnar sig och släpper ut övertrycket. Denna ventil kan vara sönder, och öppna trots att det inte är något direkt övertryck (bilen har inte kokat). Detta brukar kunna konstateras genom kläggiga ränder nerför exp. kärlet och vidare på fjäderbenstornet/rambalken. Damm brukar fastna, så det syns!

Annars återstår bara en provtryckning av kylsystemet, anslut tryckluft till exp. kärlet och dra på med 1 kg. tryck. Sen är det bara att leta kring alla anslutningar, slangar och övriga komponteter som har med kylsystemet att göra.

okej. men om vi säger att de är mikroskopiska hål i golvet. hur ska jag se dom då?? De va en annan som har sakt att de kan vara det. Och det är det rimligaste jag kan komma på.
Användarvisningsbild
av emwtur
ta ur så mycket mattor du kan i området du tror det läcker.
torka ur så gott det går.
lägg i gamla tidningar eller något så du enkelt kan se om det kommer in vatten.
ta fram vattenslangen och spola underbilen och i skärmhuset och kolla om tidningarna är torra.

kolla även runt framrutan - läckage runt den kan leta sig ner på alla möjliga konstiga vägar !

/emwtur

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]

V50 är en av de svåraste bilarna att g&[…]

Dra en helt ny jordkabel borde lösa det.