Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag funderar på att köpa en V70 2,4 Business 170 hk -02 och blir lite tveksam då säljaren (privat) uppger att automatlådan är något defekt.
Mätarställning: 22500 mil

Symptom:
3:ans växel läggs inte i, utan motorn bara rusar då den växlar upp till 3:an. Undviks om man kör på Låg-växel först, för att därefter lägga i Driven. Bilen växlar då automatiskt upp till 4:an och det går att köra som vanligt. Inga oljud hör alls från växellådan, utan den växlar omärkbart och mjukt för övrigt.

Då jag aldrig förr haft en automat så undrar jag om det finns nån vänlig/kunnig själ här forumet som kan ge mig lite råd/tips.

Är detta ett vanligt fel ?
Vad kan det tänkas bero på ?
ev kostnad för en reparation ? om nån har erfarenhet av detta....
Är 22500 mil på en sådan här bil ett vanskligt köp ?

Vore mycket tacksam för snabba svar då det snart är dags för ett beslut
Det finns väl tillräckligt med V70:or på marknaden för att du ska kunna hitta en som har fungerande låda? Nu vet jag inte hur prisläget för begagnade lådor är men 15-20.000 kr blir det nog med byte, minst.

Det du allra minst vill ha fel på (förutom exploderande motorer och andra otroliga händelser) är nog en automatlåda. Den är tung, dyr och svår att komma åt så allting man gör med den blir dyrt.

Kolla hur lådans olja ser ut. Är den svart och smutsig så är den inte bra. Automatlådeolja ska ha en klart rödaktig ton, ju renare desto bättre. Man kan skölja och byta olja i lådan och hoppas på mirakel men även det kostar säkert 2000-3000 kr att göra (går åt mycket olja, därav kostnaden) och det känns inte troligt att det hjälper.

Samtidigt kan det vara ett banalt fel med en elektrisk ventil eller något annat. Men jag hade nog fortsatt titta på andra bilar om jag var du.

/John
tja! har köpt min kärra med defekt låda,hade inga erfarenheter av automat heller.hittade en snubbe som verkar pålitlig,han fixade låda för 14.5. beroende på priset på bilen kan detta bli en bra eller dålig affär. med de defekter du beskriver finns inga mirakulösa medel förutom renoveringen eller byte.
Jag har fela gånger varit med om att privatpersoner & minder verkstäder försöker fylla på olja denom en stor skruv på ovansidan av låda. Nu är det så att denna skruv håller 3:ans bromsband, så lådan blir toalföstörd om man startar bilen efter ha sruvat bort & ditt dena skruv.

Jag vet ett företag som hade samma låda iväg 3ggr til en växellådsrenoverare efter at do gjort detta fel, o renoveraren hävdar att han lagat lådan & att han efte det inte sett några fel så han plockat isäd den, men lik förbannat funkar den inte (de är då bilarn brukar dyka upp hoss mig...)

Begaggnade lådor lär du inte hitta!

när man köper en begagnad bil som har et fel, så ska man dra av för avad det kostar att laga felet på märkes verksa med nya/utbyters delar. Jag tror en utbytes låda kostar 40-50 papp + arbete, eller var det inklusive arbete ???

Sen är det ju besvärligt för dig att inte kunna använda bilen direk, så även det sänker ju priset jämfört med en fungerande bil

Så endra fixar ägaren bilen först, eller så säljar handen för nån tusing, inte mer!
Självklart vet ägaren vad det kostar att laga lådan/ byta ut den, annars hade han ju inte kört om kring med den helt trasig & nu försöka sälja bilen med defekt låda...
beg lådor finns det åtminstone 25-30 st på bildelsbasen och dom kostar från 10" och uppåt, sen får man betala xx antal för monteringen.
Utbytes på volvo kostar 45000 kr med jobb.
Vad kostar bilen med paj låda? 25-30000kr? kostar den mer köp en annan
nåra tusen är vad jag skulle bjuda, vill han ha mer får han laga bilen först!
Tack för svaren, det blir nog att titta efter en annan då.

Krånglar automatlådor mer än manuella då bilen rullat runt 20-25000 mil ?
Är väldigt sugen på automat men är lite orolig för kostnaden om det strular. Bilbudgeten är ju lite begränsad också, ca 50-60000 är väl där jag hamnar och då har dom i regel gått ett bra antal mil.
Har en V70 GLT -99 idag som gått 24000 mil och den funkar ju bra i lådan, men det är ju en manuell.
Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt til[…]

Den stora annons-tråden

Har inte sett en Toyota 4Runner på läng[…]