Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av borcon
Hej

Jag har varit på semester och bilen har ej gått på några veckor. Jag körde iväg efter semestern och det var ganska kallt ute och allt var frid o fröjd. Efter att ha varit hemma 1 vecka behövde jag fylla på spolarvätska och ser till min förvåning att kylväskebehållaren är tom.

Jag fyller på med lika delar glykol och vatten och kör iväg till jobbet. När jag kommer hem kollar jag upp om den fortfarande läcker ut kylarvätska och det verkar ej som det gått ut något. Fast när jag tittar i behållaren så ser det ut som en beigeaktig sörja i behållaren, varför har den annars blågröna vätskan blivit beige?

Jag kollar oljan och den har den färg den ska ha, är det någon som vet vad som hänt och vet vad man skall göra för att få klarhet i fallet. Om toppen har gått borde det väl märkas värmemätaren har ej varit uppe på rött.

Tacksam för förslag

MVH

Borcon
Användarvisningsbild
av emwtur
tror Gelis egentligen undrar om du har automat ?
Automaten kyler sin olja i en kylslinga inuti den vanliga vattenkylaren !
om det läcker där så borde du ha samma fina färg på oljan i automaten !
/emwtur
av borcon
Gelis skrev:Var lite otydlig i mitt svar men det är ju förtydligat nu, tack emwtur
Det var som tusen. Jag var ute i garaget och det är vatten i automatlådsoljan nästan likvärdig färg som i kylvätskan.

Är felet i kylaren den bytades för ca 3.5 år sedan och är volvo original den bör väl hålla längre, eller vad är felet?

Går det att fixa till för rimliga pengar eller skall man skrota bilen? Den är i bästa skick nyskick invändigt och hyfsat snygg utv ingen synlig rost på eller under har alltid stått i garage.

Tacksam för alla tips, tackar på förhand.

Vad gör man ej roligt att cykla i morgon till jobbet -4 grader nu, man skall inte vara bortskämd!

MVH

Bocon
Användarvisningsbild
av emwtur
tja.
Jag tror inte felet kan vara någon annanstans än i kylaren.
Ny kyl ( eller bättre beg)
ny olja i lådan - spola automatlådan.
töm och spola ur kylsystemet - ny glykol.
/emwtur
av borcon
Jag tackar dig Ewmtur för tipsen och svaren, jag tror att du har helt rätt.
Talade med en mekaniker som sa att det finns några band i gummi som ej tålde glykol, utan löste i värsta fall upp dem. Och då kanske växellådan ej växlar rätt, eller något. Recept fixa ny kylare plus spola lådan 2 gånger samt spola kylsystemet omg.
Eller byt växellåda om banden lösts upp. Jag hoppas på det bästa.

MVH

Borcon
av borcon
Hej
Nu är kylaren bytt Volvo original a1699kr inkl nytt termostat.
Kylarsystemet är genomkört med vatten en gång, och automatlådan är tömd och genomkörd 2 gånger med olja. Sedan har ny olja samt glykol fyllts på.
Tackar för en god mekaniker som fixa allt på ca 2 tim.
Jag är tacksam att detta problem förhoppnings är över och att man slipper cykla till jobb i denna kyla det är svinkallt.

Nu tar vi nya tag

MVH

BORCON

Hej. Dags för besiktning på min 940 s&[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]