Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johan_mega
Hej,

Ny på forumet och är på gång att byta bil och undrar om ni kan ge lite input på om man ska jaga efter en T5:a eller en 2,4T och ev chippa den.

Ute efter en manuellt växlad.

Tacksam för input.
Användarvisningsbild
av Loner
Beror lite på hur mycket du skall trimma och vad du är ute efter för typ av karaktär på motorn.

T5:an med sitt större aggregat vaknar ju till liv först på högre varv, så den kräver lite växlade för att den större effekten skall komma fram.
2.4T/2.5/T är kraftfull på lägre varv och ger en behalgi bil att vardagsköra i, inga större behov av att växla ned vid normal körning.

Försök provköra båda så förstår du.

/L
av johan_mega
Tack för snabb respons,

Tanken var att inte göra något åt T5:an men då det inte kryllar av dessa är kanske ett alternativ att pigga upp en 2,4/2,5T med BSR till ca 250Hk.

Dom blir troligen inte jämförbara då det är mer klipp i T5:an eller snarare som du skrev längre och kraftigare drag per växel.

Har en V70R idag (den gamle) med automat och 300Hk och den brölar på rätt friskt. Hade tidigare en 855Turbo med chipp och den var mer klipp i tyckte jag men då var den också manuell.

Lite svårt att kanske hitta en chippad 2,4/2,5T och därav min fråga om någon har testat detta och kan rekommendera villket jag förstår kan vara svårt, kanske är att jämföra ett grönt äpple med ett rött. :lol:

VH/Johan
Användarvisningsbild
av Brainy
Har testat en chippad s60 på 250hk, riktigt bra klipp i den!

/Anders
Användarvisningsbild
av Loner
Jag åker chippad V70 2.4T

/L
Användarvisningsbild
av Loner
skall du inte chippad T5:an så tycker jag att du skall ta och köpa en 2.xT och chippa den, den blir både piggare (påstås det, jag har inte prova) och framförallt mer lättkörd än en original T5:a

/L
Användarvisningsbild
av Brainy
Loner skrev:Jag åker chippad V70 2.4T

/L
mao har jag en provkörning med en chippad v70 inbokad nästa gång jag passerar östersund :wink:

/Anders - Som var ironisk om det inte lös igenom
av johan_mega
Tackar igen,

Lite som jag anat men vill få det något bekräftat :wink:

Fler som också vill ge synpunkter så är jag tacksam.

(B)

//Johan
Användarvisningsbild
av Danneman
Jag åker T5 nu , innan hade jag en 2.4T.
Jag upplever dom helt olika. Det är bättre bottenvrid i en 2.4T än i T5.
Men T5 går mkt bättre, dock upplever jag den som lite svårkörd när den känns "hetare". Iallafall i början.
Men en 2.xT chippad kan blir ett mkt bra botten vrid, bättre vrid än i T5. Kolla hos BSR så får du se.
av Perra N
PPC-trimmad 2,4T med Ferrita 2,5" från kat och KN insatsfilter var vid 6 mätningar snabbare än en original T5. Kan ju säga att T5 ägaren var ganska kinkig, och lämnade in sin bil för PPC-mods veckan därpå.

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]