Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Igår började det låta illa om motorn. När man rullar fram på tomgång så tjuter det om turbon, i alla fall verkar ljudet komma från den sidan av motorn. Så fort man rör gaspedalen så slutar det tjuta, så fort man släpper den så kommer tjutet tillbaka. Har sökt på "turbo tjuter", "turbo visslar" men inte hittat något som jag tycker verkar vara relevant i mitt problem
Är det något man kan göra eller är det bara att börja leta efter en bättre begagnad? Finns beteckningen på Turbon instansad någonstans?
Bilen har gått 57' mil, har inte sett något kvitto om turbobyte.
Senast redigerad av 1 erikn, redigerad totalt 0 gånger.
Vattenpumpen är ny, jag bytte topplock i höstas och då passade jag på att byta den när man ändå rev ner allt.
Vovlo_Henrik skrev:Har du lossat slangen från turbon och känt om den är glapp??
Nej, det ska jag kolla. Jag ska kolla alla slangar där för att se om den suger tjuvluft. Blir att ta fram startgasen. Problemet är tiden, jag är rätt engagerad i ungarnas sportande så man är nästan aldrig hemma.
Vovlo_Henrik skrev:Kolla så inte oljereturen är tät, har hänt på en del bilar
Kan det vissla om det? Dessutom borde man väl få rätt så mycket värre problem om den var igensatt. Borde inte bli smörjning, och då lär den inte hålla länge med tanke på vilka varvtal som det är där.

Idag låter det annorlunda dessutom. Jag börjar mer och mer tro på att det är något slags tjuvluft eller liknande. Visslandet är inte lika starkt, och det sjunker lite i frekvens precis när man börjar gasa för att försvinna helt när man gasar lite till. Lite som om man håller för hålet på dammsugaren och släpper lite så den kan suga så blir det ett visslande.
Nu har jag kollat lite mer, och det verkar som att man hör det mer när man ställer sig på turbosidan, därför trodde jag att det var turbon. Men det verkar vara tjuvluft som viner vid insugsgrenrörspackningen. Den går ojämnt på tomgång, så jag borde ha misstänkt det. Men jag har ett nytt fördelarlock och rotor som ska sättas på, jag har trott att det var det som har gjort så att den gick ojämnt. Vi får se efter ikväll, ska till polaren och kolla på det, eventuellt byta packning.
Jo, packningen liknade din. Vinandet är borta, och nu går den jämnt och fint på tomgång. Inte längre några 1500 rpm heller. Kan ju säga att tomgång på 1500 + automat + halt + ABS är skitläskigt ibland. ABS gör så att man inte kan bromsa ordentligt (det bara smattrar under foten) och bakhjulen bara driver på. Inte bara en snödriva jag har kört in i kan jag tala om.
Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]