Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MiniMee
Jag har en volvo 940 med motor b230FD som läcker olja från kamrem, tror att de är vevaxel packboxen som har gått. nån som kanske vet bättre?

Tack i förhand!
av Arne
Börja med att rengöra vevhusventilationen och byta flamfällan. Kvarstår läckaget så är risken stor att vevaxeltätningen har pajat. Har du riktigt otur har även den bakre vevaxeltätningen åkt och då blir det arbetsamt att fixa.

Generellt bör man rensa upp vevhusventilationen varje höst innan det fryser till för att säkertälla att risken för att vevhusventilationen ska bli tät inte föreligger. Det kan bli kostsamt att reparera om man måste leja för arbetet. Dessutom är det ganska mycket jobb.
av patan
MiniMee skrev:Jag har en volvo 940 med motor b230FD som läcker olja från kamrem, tror att de är vevaxel packboxen som har gått. nån som kanske vet bättre?

Tack i förhand!
Läker den olja från kamaxeln eller vevaxeln eller mellanaxeln? Vart rinner det ut olja nånstans? Har precis haft ett läckage på min B230FD från packboxen på kamaxeln framtill. Det rann ner på grenröret. Har nu bytt den packboxen och än så länge verkar det hålla tätt. Har hört mig för litegrann om det där med packboxarna framtill på motorn och fick till svar att det oftast är den översta packboxen, alltså den för kamaxeln som läker och dom två nedre för mellanaxeln och vevaxeln ofta brukar vara torra. Men den turen behöver man ju inte alltid ha. :???:
av rd350
Hej! kolla skruvarna till den nedersta kåpan som packboxarna sitter i, ofta lösa!
av MiniMee
Okej okej, massa tips här att kolla.
jag tror att de är någon av dom nedre axlarna men vet inte exakt. :s
tackar så länge så hör jag av mig när jag kollat de :)
Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]