llesrof skrev:V70BiFuel03 skrev:
Skulle inte alls ha något emot att det skulle vara lagligt tillåtet att ta en öl eller ett glas vin till maten....
det jag däremot vill skall medfölja ett sådant beslut är personligt ansvar...dvs, dricker man mer än vad man skall/tål & efter det väljer att framföra ett fordon & orsakar olycka med tredje part inblandad....då skall det kosta på alla sätt & vis... fängelse + konfiskering av fordon & hem (har man inga tillgångar av värde får man efter att man släppts ut från fängelset jobba järnet & behålla minimum av lönen & bo i husvagn eller liknande tills dess att skadeståndet är betalt...skitsamma om det tar 10år).
Men, detta kommer ju aldrig att hända i lilla Sverige....... då bror duktig typerna värnar & snyftar mer om den rattonyktra förarens rättigheter.... istället för att ömma om offret.
Frihet under ansvar !
Frihet under ansvar? Personligt ansvar? Ansvarsbefriade i de flesta avseenden? Jag blir mörkrädd. Både du, jag och de flesta andra vet att olika personer har olika omdöme och olika åsikter om vad sunt förnuft är. Har man klara regler, till exempel hur hög promillehalt man får ha och ändå köra bil, så slipper man diskussionen. Det blir lika för alla. Om man skulle rucka på det, hur många skulle då inte häva i sig alkohol en mängd de anser vara okej och sedan inbilla sig att "det är lugnt, jag kan ta mitt ansvar" och sedan köra iväg? Vi vet ju att olika personer har olika bedömning av hur mycket alkohol de klarar av att dricka och ändå köra bil. Vi vet också att alkohol förstör omdömet på folk. Att då anse att man själv skall kunna avgöra huruvida man är lämplig som bilförare efter en viss mängd alkohol är inget annat än logisk kortslutning. Kan du förklara för mig hur någons personliga ansvarstagande hjälper mig när de kör på mig? Ponera att jag blir förlamad från halsen och nedåt för att du, eller någon annan, överskattat sin förmåga att "ta ansvar" efter några öl eller snapsar. Vilket ansvar tar du när du orsakat en olycka? Vad innebär ditt ansvarstagande i praktiken? Ja, då du hamnar i fängelse en lång tid, blir av med körkortet och får familjens bil konfiskerad och får leva på existensminimum och bo i husvagn i 10 år. Vad hjälper det mig när jag får sitta i rullstol resten av livet och pissa genom ett plaströr? Man slutar ta ansvar i samma ögonblick som man är druckit och sätter sig bakom ratten eller kör för fort och vårdslöst. "Ansvar" förvandlas i det ögonblicket till en floskel, ett löfte som inte är värt ett skit, ett tomt ord. Men det låter bra. Ditt resonemang skrämmer mig och gör mig ännu mer övertygad om att "frihet under ansvar" är jävligt dåligt ute i trafiken.
Så,.... du tycker mao att det är bättre nu... när domstolsväsendet inte dömer ut stränga straff alls...oavsett om rattfyllan medför trafikolycka med dödsfall/invalidisering på tredje part. Varför skall det vara så svårt att inse för en del att förbud allena inte löser några problem. Vi kan ha hundratusentals olika förbud...som inte har någon som helst betydelse då de inte efterföljs av stränga straff (precis som verkligheten ser ut i lilla Sverige nu).
Du tycker alltså att det är bättre att alkoholist Kalle för femtioelfte gången väljer att sätta sig i sin oförsäkrade bil / kör full & orsakar bestående skador eller värre på en eller flera andra människor....utan att få något kännbart straff.
Svenskt domstolsväsende ...flummiga som de är... anser enligt lagen att det då rör sig om en olyckshändelse med förmildrande omständigheter (dvs, fylla) & passande straff är lite gulligull smäll på fingrarna för att relativt snart släppas ut igen... avsaknaden av ett giltigt körkort eller försäkring på bilen är inget hinder för de flesta som har alkohol &/eller drog problem.
Det är exakt detta vi har idag & det tycker du mao fungerar bra? Denna inställning skrämmer mig....
Vad jag vill ha (skit samma hur man i slutändan utformar det) är ett mycket tydligt konsekvenstagande av individen som
Väljer att framföra ett fordon påverkad.... något som inte sker idag...oberoende av vilka idiot politiker som än har makten.
Skötsamma medborgare skall i möjligaste mån kunna ge sig ut i trafiken
utan att var & vartannat fordon man möter framförs av en mer eller mindre påverkad förare.
Uppenbarligen engagerar det svensson mer att gnälla i falsett över hur förträffliga fartkameror är...de räddar ju liv !!!!!! :roll: (S)
Se hur det ser ut ute i stugorna ....se hur utbredd alkohol konsumtionen verkligen är...se hur utbrett missbruket av alkohol är...av svenskar som samtidigt sköter ett jobb.
Inget är ju skrivet i sten...jag kan fortfarande acceptera en nolltolerans (mig personlige kvittar det) men en sådan lag hjälper ju fan inte om polisen inte får direktiv att regelbundet scanna av & kontrollera vilka som kör påverkade, ta fast dem samt att domstolsväsendet behandlar dem på samma sätt som ifall de hade sprungit runt i en shopping galleria med ett skarpladdat hagelgevär....