Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej på Er,
Tänkte porta toppen på min Volvo 945 -97 LTT. Tänkte på samma gång slipa ventilsätena till "trimvinklar" (luften får en mer gynnsam strömning ner till kolven). Nackdelen är dock den att ventilen kommer upp cirka 0.5-0.7mm (mot kamaxeln) vilket gör att man måste slipa av lite på toppen på skaftet på ventilen. Annars kommer man ner i minimum shimsen, 3.30mm.

Frågan är den om man "får" slipa av 0.5mm på de Natrium kylda avgasventilerna? Saltet sitter ju i ventilskaftet och det hade inte varit så kul om går hål...

Någon som vet?
Mvh
Anders
Kollar i en repbok och där ser natriumfyllningen ut att vara längre ned i skaftet, en del engelska maskiner hade lite lustiga vinklar just för att få ett bättre flöde men livslängden på säte/ventil blev kortare :???:
Saltet når inte upp så långt,det mesta är nertill av ventilen, men 1,5 mm är max att slipa av, sen når tryckaren övre tallriken vid höga varv, jag anser inte efter många år inom portning att du tjänar något på dom vinklarna, ger bara någon hkr, bättre att polera ovan-sidan av v-tallriken så den ser ut som krom, och även använda styrningar med kort och smal hals, ta gärna bort knölarna på sidorna om styrningarna om du har kunskapen.
Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]