Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Amrich
Hej!

Det är dags för nya belägg fram och ev. nya skivor till min 740 GL -88 (Med ABS). Jag vet dock inte om jag har Bendix eller Girling-ok. Jag har sökt på forumet och hittat lite skillnader i hur de ska se ut men av div. olika anledningar har jag inte möjlighet att lossa ett hjul och titta närmare på oken just nu. Jag har därför knäppt lite bilder och hoppas att någon med ett mer tränat öga kan avgöra vilken sort det är jag har..

Bild Bild

Bild Bild

Hoppas någon kan hjälpa mig att avgöra! Tack på förhand.

MVH Amrich!
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Välkommen till forumet

Det är snudd på omöjlighet att se vilket system du har på det sättet som du läggger upp det på.

om jag inte miss minner mig så ska det stå på en lapp som sitter på balken mellan fram och bak dörren (reserverar mig för att ha fel) men det ska finnas en lapp som det står vilken typ du har.

Eller köp båda sorterna och lämna tillbaks dom som det inte var spara kvittot

Hoppas det går bra
av Amrich
Ja det kanske är svårt att se på bilderna.

Jag vet att det ska finnas en lapp där, men den är borta på min kärra. Även om den varit där hade jag nog inte litat på den, risken att det har bytts ok på en över 20 år gammal bil är ju ganska stor och då kan det ju ha bytts till den andra sorten. Tackar för svar!
av Vovlo_Henrik
Det är Girling med 2kolvar :-)-) Men är det inte fel bromsskivor? Inte ovanligt att någon snålat och satt dit den mindre skivan då den är några kronor billigare :wink:
av Amrich
Vovlo_Henrik skrev:Det är Girling med 2kolvar :-)-) Men är det inte fel bromsskivor? Inte ovanligt att någon snålat och satt dit den mindre skivan då den är några kronor billigare :wink:
Tackar för det Henrik! En sak jag undrar bara, om det är 2-kolvs Girling (Precis som du säger och verkar vara säker på din sak) ska jag då ha den stora bromskivan? Information jag tidigare fått från en bekant är att jag till min kärra ska ha lilla bromsskivan oavsett om jag har Bendix eller Girling. Skulle gärna önska att få detta utrett vilka skivor till vilka belägg.

MVH Amrich
av Amrich
Vovlo_Henrik skrev:Till Girling med ABS 2kolvsok finns bara en typ av belägg, senare girling med en kolv har en annan typ av belägg :wink:
Ja så långt är jag med. Men hur är det med skivorna då? Går det att köra båda storlekarna till 2-kolvs girling? Eller vilken ska jag köpa? Som sagt har jag ju hört att min körra ska ha dem små oavsett, men det kanske inte var att lita på?
av Vovlo_Henrik
På bilden ser det ut att vara de små skivorna med ABS, mät skivan för att vara på den säkra sidan :wink: Det lilla jag kan se av skivan så ser den okej ut??
Användarvisningsbild
av Sparkz
Finns inget annat än små skivor på en 88, och med 14" fälgar kan det inte vara annat heller.
av folkrace_89
på min 740 gl -90 så hade ja bendix men 2 kolvar och en slang... sitter oket med en bult och en glidpinne e de bendix e det två så e det girling

Hej. Dags för besiktning på min 940 s&[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]