Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av hansjkpg
Hej alla som är med på forumet. Jag har varit medlem sedan i höstas nu. Denna tråden startar jag bara för att jag tycker att många slarvar med att dela av meningar med komma och punkt. Detta kan göra att det blir fullständigt hopplöst att läsa ut vad TS:en menar med sina problem. Jag hoppas att vi alla kan ta till oss att korta ner meningar och gör dom mer lättfattade. Tack och hoppas att ingen blir stött, vill bara att forumet ska fungera bra.
av Fred
Kan bara hålla med dig Hans. Ibland blir man nästan mörkrädd hur svenska språket hanteras på forum, för detta är ett generellt problem som verkligen inte bara förekommer här.

Ibland undrar man hur folk har lyckats få jobb och behålla dem med så stora svårigheter att uttrycka sig i text. Dock ska det sägas att vissa lider av språkliga handikapp och en del är helt enkelt uppväxta med ett annat språk än svenska men det är ju inte dem vi avser i detta resonemang.

Personligen kan jag slarva rejält när jag skriver inlägg men eftersom jag har en browser som har automatisk rättstavningskontroll så får jag hjälp att upptäcka felen innan jag trycker på "skicka"-knappen. Innan jag hade denna browser läste jag dock alltid igenom texten jag skrivit för att själv kontrollera att det jag skrivit gick att förstå. Detta gör jag dock fortfarande eftersom stavningskontrollen inte klarar att rätta till meningsbyggnadsfel... :wink:

Övrigt kan väl sägas att denna tråd borde ligga under "Klotterplanket"... :wink:

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av andreas 80
Håller med om vad du säger.
Men jag tycker man skall ha en hög acceptans på forumet då det riktar sig till alla sorters användare.

Det är långt ifrån alla som har goda grammatiska kunskaper, och det är ganska naturligt att man även annars kan missa en del.
Visst kan det vara lite besvärligt att läsa om det bara är stora bokstäver, missade kommatecken eller punkter. Men man förstår ju ändå tillslut vad som menas.
Vi har ju även en del utländska användare också.

För övrigt så är det minst lika viktigt att lägga trådar där de hör hemma.
Som denna t.ex. ligger på helt fel ställe just nu då den absolut inte är modellspecifik.
av Tartryffel
Sen kan man ju tycka att det där "jag har dyslexi - skäll inte på mig" har blivit ett enormt vanligt försvar, trots att språkbruket inte pekar det minsta mot någon dyslexi.
Personligen, och det har väl ingen missat, är jag mest trött på hemsnickrade förkortningar i stil med:

"Pers-, o det har väl ing- missat, är jag mest tr- på hems- förko- i st- m-"

Fast då brukar man få höra antingen:
A. "Spelar väl ingen roll, du fattar väl vad jag menar"
eller
B. "Ignorera det jag skriver då om det är så j-a noga"

Jag har aldrig fattat varför jag som läsare ska behöva lägga kanske 20 gånger så lång tid på förståelse, som skribenten lagt på att skriva. Det finns t.ex. inbyggd stavningskontroll i de flesta webbläsare, jag kan lova att de värsta här på forumet aldrig använt den funktionen.
av MrV8
Bäste "hansjkpg" - min gamle svensklärare ler belåtet om han är i livet och läser ditt inlägg!

Tack för att du tar upp tråden! Jag delar helt din uppfattning. Fast ibland är det ganska underhållande och spännande att försöka tyda inläggen. (utan att vara alltför tyken ....)

När vi ändå håller på tar vi upp skillnaden på "var" och "vart" som vårt lands medborgare ständigt har stora svårigheter med. Den gamle svenskläraren kämpade förgäves i skolan i mellersta Norrland med att försöka få oss att inse skillnaden.

Han lärde oss en enkel regel. "Var" är befintlighet, du befinner dig alltså någonstans. "Vart" är rörelse, du är på väg någonstans. "Vart" skall du använda när du kan ersätta det med "varthän" = riktning. Den fastnade i alla fall .....

Säg inte - "vart är mina bilnycklar" - för då är dom på väg någonstans! (Hoppas du också är det i så fall)

Vad har det med Volvo att göra .......... ? Inget alls, det är bara en stilla reflektion över något man hör och ser dagligen i radio, tv och tidningar, där de inblandade borde kunna skillnaden.
av Tartryffel
För att inte tala om otyget som alltmer breder ut sig. Att skriva "dem" istället för "de".
Andra störmoment när vi ändå är OT: de istället för det, å istället för och, ja istället för jag.
av Fred
Oj, MrV8! Första inlägget på forumet och du öppnar Pandoras ask direkt!! :D Välkommen!! :D

Personligen är jag en utpräglad språkpolis som dock lärt mig att knyta näven i fickan och hålla inne med mina besserwisser fasoner. :wink: Jag har insett att inte alla bryr sig så mycket om att uttrycka sig rätt. Jag skulle kunna göra en lång lista på sånt som jag reagerar på men jag måste hålla band på mig nu...vill inte gå igång för mycket... :P

Jag håller fullkomligt med Tartryffel när det gäller märkliga förkortningar som dessutom, för mig, verkar mer ansträngande att skriva än att skriva ut orden.

För mig är några stavfel här och där inte så farligt, värre är det med dålig eller helt avsaknad meningsbyggnad. Det blir helt enkelt för svårt att uttyda meningar som: "jag har problem med min motor den går ryckigt på låga varv när man startar går den fint på tomgång när man kör på landsväg hackar den som mest är det runt hundra vad kan vara fel???????" Hopplöst!! :evil:

...men hörrni, som skrivit i den här tråden...ni inser väl nu att vi verkligen måste vakta vår svenska nu va? :wink:
av sopwith
Jaaa!, när alla ämnena är uttömda så ger vi oss på rättstavning, jösses vilket allvarligt problem, alla människor är olika med olika begåvningar, skräm bort dom som kanske inte behärskar Svenskan till fullo bara, prova att slappna av istället, ta ett djupt andetag, fundera lite på livet och dess väsentligheter, ta inte din egen betydelse på så stort allvar, le lite, skaffa er ett tålamod som är värt namnet och framförallt referensramar, sorgligt...
av MrV8
Ja, jag var väl medveten om att jag stack ut näsan en del ...... Är väl lite av en besserwisser och det blir värre med åren (hade visserligen fel en gång, men jag tror det var ett misstag ...).
Går man inte mot strömmen blir det ingen debatt, och det är väl tråkigt?

Ja - Fred, nu får vi verkligen väga våra ord i fortsättningen. Får låta min hustru korrekturläsa mina inlägg, hon är värre än jag är ....

MrV8
av Fred
Hihi...här pratar vi meningsbyggnad och den första som opponerar sig skriver en (1) mening med 73 ord! Underbart!! :D

sopwith,

Det tråden handlar om egentligen är förståelse! Vi är alla här på forumet av olika anledningar där de vanligaste är för att lära av varandra, hjälpa och få hjälp, tipsa och få tips. Det viktigaste verktyget för ett forum är ord och meningar, utan dem är det inte så mycket annat man kan kommunicera med. När då ord och meningar inte används på ett sätt som går att förstå, eller är väldigt svåra att förstå, så fungerar kommunikationen dåligt och forumets huvudsyfte blir hämmat.

Personligen är jag här för att lära mig saker men även för att lära ut saker som jag själv kan. Om jag då ser en tråd med en fråga där jag har viss kompetens så vill jag förstå vad TS frågar om utan att behöva läsa inlägget flera gånger eller ställa motfrågor bara för att reda ut detta. Är det för mycket begärt?
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]

Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]