Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrOCM
Hej!

Har nyligen köpt mig en V70 XC '00 (som gått ca 16.400 mil) och är helt ny på detta forum. Jag har lite problem med min bil och jag hoppas att ni kan hjälpa mig.

När jag köpte bilen så gick den ganska segt och svarade dåligt när man gasade. Det sades bero på att luftmassemätaren behövde bytas. Jag köpte mig en ny luftmassemätare på Biltema. Givetvis kan det diskuteras hur bra Biltemas prylar är men när den kostar 1.000:- istället för ca 2.500:- hos Mekonomen och 5.500:- hos Volvo så är det värt ett försök. Efter bytet svarar bilen mycket bättre på gasen och så men motorn går lite småryckigt och då och då bara dör motorn. När det händer så spelar det inte någon roll om man startar om motorn, den dör direkt igen. Enda sättet att komma vidare är att lyfta på huven och koppla bort luftmassemätaren. Då går motorn OK igen.

1. Bilen går ju schysst när man kopplar ur luftmassemätaren. Tar motorn skada av att köra med den urkopplad?

2. Någon som känner igen symptomen och vet vad problemet är?

3. Jag har läst av felkoderna via en ODB2-läsare och koderna som fanns var P0650, P0036, P0136 och P0102. Jag släckte nyligen allihop och därefter de tre första återkommit. Å andra sidan har motorn inte dött sedan dess, den bara småhackar (men ge den någon dag så kommer det säkert).

4. Är det Biltemas LMM som inte fungerar korrekt eller är det något annat fel som också måste åtgärdas?

5. Läste någonstans om någon som fått felkod P0136 och efter byte av båda lambda-sonderna var felet fortfarande kvar och då verkade det vara kat:en. Finns det något sätt att avgöra om kat:en gör vad den skall?

6. När man köper luftmassemätaren får man ju ett komplett "spjällhus". Måste man byta alltihop eller räcker det med att bara byta själva mätaren? Huset verkar ju bara vara ett tomt rör med någon slags "nät" i ena änden.

7. Volvo påstår att man måste göra en omprogrammering när man byter LMM till ett totalpris på ca 9.000:- (LMM, ny programvara och arbete). Måste man verkligen göra en omprogrammering?

8. Om man nu måste göra en omprogrammering, fungerar Volvos omprogrammering även om man har en LMM från Biltema?

Motorlampan har endast tänts vid ett tillfälle men den var släckt nästa gång jag startade bilen. Jag har alltså för tillfället ingen varningslampa som indikerar något fel.
Användarvisningsbild
av sidhabo
MrOCM skrev: 4. Är det Biltemas LMM som inte fungerar korrekt eller är det något annat fel som också måste åtgärdas?
M, man kan ju undra ... Har du nåt partnummer på den som använda för att försöka spåra vilken bil den passar till ?
Användarvisningsbild
av Severin
MrOCM skrev: 6. När man köper luftmassemätaren får man ju ett komplett "spjällhus". Måste man byta alltihop eller räcker det med att bara byta själva mätaren? Huset verkar ju bara vara ett tomt rör med någon slags "nät" i ena änden.

7. Volvo påstår att man måste göra en omprogrammering när man byter LMM till ett totalpris på ca 9.000:- (LMM, ny programvara och arbete). Måste man verkligen göra en omprogrammering?
Vad menas med ett "komplett spjällhus"

Du har inte blandat ihop LMM med gasspjället som våra årsmodeller har problem med som kostar från 7500 med prog och uppåt?
av MrOCM
sidhabo:
Biltema-delen jag använt är:
http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... mId=133028
Bilden är dock inkorrekt. Delen ser ut så här:
http://www.autokatalogen.se/afw/hudding ... dNo=297503

Severin:
Det är möjligt att jag blandar ihop begreppen men delen jag köpt är en luftmassemätare (se länken ovan). Den verkar bestå av något slags rör med ett nät i ena änden. Den sitter mellan luftburken och en kraftig "luftslang". Mitt på röret sitter det en löstagbar del som verkar vara själva mätarelektroniken eftersom det är dit kablarna ansluts. Det visade sig inte vara så enkelt att få bort hela "huset" från gummislangen så jag valde att bara byta ut mätarenheten och behålla det gamla "huset". Med "komplett spjällhus" menar jag alltså hela den delen som visas på bilden (länken ovan). Hoppas du förstår vad jag menar.

Priset jag fått från Volvo var ca 5.600:- för själva LMM om jag inte minns fel. Med montering, ny programvara och inprogrammering av denna programvara (som enligt Volvo måste göras i samband med bytet) skulle det kosta strax under 9.000:-. Det var i alla fall svaret jag fick när jag frågade efter byte av luftmassemätare. De nämnde iofs att de byter "hela spjällhuset" (deras ordval) när man skall byta luftmassemätare. Vad det innebär i praktiken vet jag inte.
Senast redigerad av 1 MrOCM, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
Nån som kan översätta koderna till volvos koder? eller nåt bättre i alla fall.
Vi måste börja med att se vad motorn själv har märkt är utanför gränsvärdena.

på din motor fins varken spjäl hus eller MAF som kan programeras med mjukvara
Jag tror att du inte gjort dig förståd, när du frågat om priser
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Är det sant? En -00 måste väl gå att skicka i ny mjukvara?
av MrOCM
De Volvo-specifika koderna känner jag inte till. Här är dock översättningen jag har tillgång till:

P0650 - Malfunction Indicator Lamp (MIL) Control Circuit Malfunction
P0036 - HO2S Heater Control Circuit (Bank 1, Sensor 2)
P0136 - O2 Sensor Circuit Malfunction (Bank 1, Sensor 2)
P0102 - Mass Or Volume Air Flow Circuit Low Input

Vad den första är vet jag inte. Om någon har några förslag så är ni välkomna.

Två av koderna verkar röra bakre lambda-sonden och den sista verkar vara LMM. Jag har läst på detta forum (och på en del andra forum) att felkoder om lambda-sonden ofta beror på fel på LMM. Därför bytte jag LMM. Frågan är nu om det är fel på den nya LMM eller om det verkligen är fel på lambda-sonden. Jag läste om något fall där man fick felkod på bakre lambda-sonden men byte av den löste inte problemet. Då visade det sig vara kat:en som inte mådde så bra.

Visst kan det vara en fråga om misstolkning hos Volvo. Det verkar ju dock konstigt att de inte skulle förstå den enkla frågan "vad kostar det att byta luftmassemätare". Dessutom har en polare precis bytt luftmassemätare på sin V70 '01 och det kostade ungefär samma pengar för honom också.
Användarvisningsbild
av Nexus
jag har kvitto kvar av förra ägaren då LMM byttes innan jag köpte bilen(2006). 2557:-ink material+arbete.På bilia.
av MrOCM
ÄRRet skrev:Är det sant? En -00 måste väl gå att skicka i ny mjukvara?
Enligt Volvo går det i alla fall att köpa ny mjukvara och få den inprogrammerad och de borde ju inte ha missat på vilken bil det handlade om eftersom de undantagslöst går efter reg.nr.
av MrOCM
Grammse skrev:jag har kvitto kvar av förra ägaren då LMM byttes innan jag köpte bilen(2006). 2557:-ink material+arbete.På bilia.
Mycket spännande. Det är just Bilia i Segeltorp jag frågat. Polaren med den nyare V70:n gjorde sitt byte hos Bilia i Handen för ungefär samma pengar (dvs kring 9.000:-) och det handlade enligt alla inblandade parter (mekar och reservdelsavdelningar) om just luftmassemätare med tillhörande omprogrammering. Det läskiga är ju att man inte skulle bli förvånad om Bilia höjt priset med sådär 350% på tre år, hur orimligt det än låter.
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&ou[…]