- lör 16 jan 2010, 17:24
#367552
Hej!
Har nyligen köpt mig en V70 XC '00 (som gått ca 16.400 mil) och är helt ny på detta forum. Jag har lite problem med min bil och jag hoppas att ni kan hjälpa mig.
När jag köpte bilen så gick den ganska segt och svarade dåligt när man gasade. Det sades bero på att luftmassemätaren behövde bytas. Jag köpte mig en ny luftmassemätare på Biltema. Givetvis kan det diskuteras hur bra Biltemas prylar är men när den kostar 1.000:- istället för ca 2.500:- hos Mekonomen och 5.500:- hos Volvo så är det värt ett försök. Efter bytet svarar bilen mycket bättre på gasen och så men motorn går lite småryckigt och då och då bara dör motorn. När det händer så spelar det inte någon roll om man startar om motorn, den dör direkt igen. Enda sättet att komma vidare är att lyfta på huven och koppla bort luftmassemätaren. Då går motorn OK igen.
1. Bilen går ju schysst när man kopplar ur luftmassemätaren. Tar motorn skada av att köra med den urkopplad?
2. Någon som känner igen symptomen och vet vad problemet är?
3. Jag har läst av felkoderna via en ODB2-läsare och koderna som fanns var P0650, P0036, P0136 och P0102. Jag släckte nyligen allihop och därefter de tre första återkommit. Å andra sidan har motorn inte dött sedan dess, den bara småhackar (men ge den någon dag så kommer det säkert).
4. Är det Biltemas LMM som inte fungerar korrekt eller är det något annat fel som också måste åtgärdas?
5. Läste någonstans om någon som fått felkod P0136 och efter byte av båda lambda-sonderna var felet fortfarande kvar och då verkade det vara kat:en. Finns det något sätt att avgöra om kat:en gör vad den skall?
6. När man köper luftmassemätaren får man ju ett komplett "spjällhus". Måste man byta alltihop eller räcker det med att bara byta själva mätaren? Huset verkar ju bara vara ett tomt rör med någon slags "nät" i ena änden.
7. Volvo påstår att man måste göra en omprogrammering när man byter LMM till ett totalpris på ca 9.000:- (LMM, ny programvara och arbete). Måste man verkligen göra en omprogrammering?
8. Om man nu måste göra en omprogrammering, fungerar Volvos omprogrammering även om man har en LMM från Biltema?
Motorlampan har endast tänts vid ett tillfälle men den var släckt nästa gång jag startade bilen. Jag har alltså för tillfället ingen varningslampa som indikerar något fel.
Har nyligen köpt mig en V70 XC '00 (som gått ca 16.400 mil) och är helt ny på detta forum. Jag har lite problem med min bil och jag hoppas att ni kan hjälpa mig.
När jag köpte bilen så gick den ganska segt och svarade dåligt när man gasade. Det sades bero på att luftmassemätaren behövde bytas. Jag köpte mig en ny luftmassemätare på Biltema. Givetvis kan det diskuteras hur bra Biltemas prylar är men när den kostar 1.000:- istället för ca 2.500:- hos Mekonomen och 5.500:- hos Volvo så är det värt ett försök. Efter bytet svarar bilen mycket bättre på gasen och så men motorn går lite småryckigt och då och då bara dör motorn. När det händer så spelar det inte någon roll om man startar om motorn, den dör direkt igen. Enda sättet att komma vidare är att lyfta på huven och koppla bort luftmassemätaren. Då går motorn OK igen.
1. Bilen går ju schysst när man kopplar ur luftmassemätaren. Tar motorn skada av att köra med den urkopplad?
2. Någon som känner igen symptomen och vet vad problemet är?
3. Jag har läst av felkoderna via en ODB2-läsare och koderna som fanns var P0650, P0036, P0136 och P0102. Jag släckte nyligen allihop och därefter de tre första återkommit. Å andra sidan har motorn inte dött sedan dess, den bara småhackar (men ge den någon dag så kommer det säkert).
4. Är det Biltemas LMM som inte fungerar korrekt eller är det något annat fel som också måste åtgärdas?
5. Läste någonstans om någon som fått felkod P0136 och efter byte av båda lambda-sonderna var felet fortfarande kvar och då verkade det vara kat:en. Finns det något sätt att avgöra om kat:en gör vad den skall?
6. När man köper luftmassemätaren får man ju ett komplett "spjällhus". Måste man byta alltihop eller räcker det med att bara byta själva mätaren? Huset verkar ju bara vara ett tomt rör med någon slags "nät" i ena änden.
7. Volvo påstår att man måste göra en omprogrammering när man byter LMM till ett totalpris på ca 9.000:- (LMM, ny programvara och arbete). Måste man verkligen göra en omprogrammering?
8. Om man nu måste göra en omprogrammering, fungerar Volvos omprogrammering även om man har en LMM från Biltema?
Motorlampan har endast tänts vid ett tillfälle men den var släckt nästa gång jag startade bilen. Jag har alltså för tillfället ingen varningslampa som indikerar något fel.