- sön 10 jan 2010, 09:44
AndyX90. Exakt så beter sig min bil oxå när den tjurar. Hoppas problemet är ur vägen på tisdag..
Moderator: Moderatorer
AndyXC90 skrev:I morse onsdag så var min bil tjurig på detta sättet. Fick sådär att hela bilen slocknar någon sekund innan den drar igång igen. Varvräknaren har total spel varje gång detta händer. Jag har även vid 2-3 ggr fått att varvräknaren går fel när bilen väl startar vid dessa tillfällen. Därimot så tycker jag faktiskt att mina problem har varit mindre iår när det har varit lite kallare. Men visst finns problemen kvar. Jag har bytt den där givaren på min bil som ni pratar om. Min bil blev inte bättre av det. Nu för någon månad sedan när jag hade bilen inne för byte av olja i lådan så berättade min mekanker att jag hade felkod på en annan av givarna. Dessutom så uppstod startproblemet när de skulle starta bilen och köra ut den från verkstaden med felkoden "nedsatt motorprestanda" som följd. Men jag hoppas att era bilar blir bra och att det kan hjälpa mig att få ordning på min. Skriv gärna här hur det gick sen.sundlof skrev: AndyX90. Får din varvräknare fnatt när den tjurar och rusar upp till 4000 varv?Det händer ibland att den står och slår upp mot 4000 varv innan bilen tänder. Det händer då den är tjurig, men inte om den bara tjurar lite grann.
ARMI skrev:Låter logiskt med pulsgivarproblem då avstånd och skräp gör signalen otydlig när det snurrar sakta och tydligare vid högre varv.Min V70 är utrustad med automat, idag har det blivit två kallstarter och ingen tvekan i starten, tyvärr har värmen kommit ner till småland och det kanske inverkar lite på bilen.
Om det är som han med forden sa att det sätter seg "magnetiskt smuts" på givaren borde detta vara ett problem enbart, eller nästan enbart på manuella bilar.
Vore intressant att veta om någon av er som har problemet har det på en automat.
sundlof skrev:Min bil startar sämst när det är mellen 0 och +5 grader.ARMI skrev:Låter logiskt med pulsgivarproblem då avstånd och skräp gör signalen otydlig när det snurrar sakta och tydligare vid högre varv.Min V70 är utrustad med automat, idag har det blivit två kallstarter och ingen tvekan i starten, tyvärr har värmen kommit ner till småland och det kanske inverkar lite på bilen.
Om det är som han med forden sa att det sätter seg "magnetiskt smuts" på givaren borde detta vara ett problem enbart, eller nästan enbart på manuella bilar.
Vore intressant att veta om någon av er som har problemet har det på en automat.
ARMI skrev:Låter logiskt med pulsgivarproblem då avstånd och skräp gör signalen otydlig när det snurrar sakta och tydligare vid högre varv.Jag har automat i min XC90.
emdor skrev: I morse onsdag så var min bil tjurig på detta sättet. Fick sådär att hela bilen slocknar någon sekund innan den drar igång igen. Varvräknaren har total spel varje gång detta händer. Jag har även vid 2-3 ggr fått att varvräknaren går fel när bilen väl startar vid dessa tillfällen.När spänningsnivån sjunker för mycket är mittkonsolen, med stereo och övriga instrument, det första som bilen slår av för att säkerställa att bilen startar. Min har gjort detta vid två tillfällen, men bägge innan jag bytt batteri. Kanske kan det vara ett tecken på dåligt/urdraget batteri?
Hade problem med att mobilen kopplade bort handsfr[…]