Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sundlof
AndyX90. Exakt så beter sig min bil oxå när den tjurar. Hoppas problemet är ur vägen på tisdag..
av emdor
AndyXC90 skrev:
sundlof skrev: AndyX90. Får din varvräknare fnatt när den tjurar och rusar upp till 4000 varv?
Det händer ibland att den står och slår upp mot 4000 varv innan bilen tänder. Det händer då den är tjurig, men inte om den bara tjurar lite grann.
I morse onsdag så var min bil tjurig på detta sättet. Fick sådär att hela bilen slocknar någon sekund innan den drar igång igen. Varvräknaren har total spel varje gång detta händer. Jag har även vid 2-3 ggr fått att varvräknaren går fel när bilen väl startar vid dessa tillfällen. Därimot så tycker jag faktiskt att mina problem har varit mindre iår när det har varit lite kallare. Men visst finns problemen kvar. Jag har bytt den där givaren på min bil som ni pratar om. Min bil blev inte bättre av det. Nu för någon månad sedan när jag hade bilen inne för byte av olja i lådan så berättade min mekanker att jag hade felkod på en annan av givarna. Dessutom så uppstod startproblemet när de skulle starta bilen och köra ut den från verkstaden med felkoden "nedsatt motorprestanda" som följd. Men jag hoppas att era bilar blir bra och att det kan hjälpa mig att få ordning på min. Skriv gärna här hur det gick sen.
av sundlof
Nu är givaren bytt men det är för tidigt att säga något än eftersom jag bara har haft en riktig kallstart med bilen.
Håller er uppdaterade hur den motorn sköter sig.

Patrik
av ARMI
Låter logiskt med pulsgivarproblem då avstånd och skräp gör signalen otydlig när det snurrar sakta och tydligare vid högre varv.
Om det är som han med forden sa att det sätter seg "magnetiskt smuts" på givaren borde detta vara ett problem enbart, eller nästan enbart på manuella bilar.
Vore intressant att veta om någon av er som har problemet har det på en automat.
av sundlof
ARMI skrev:Låter logiskt med pulsgivarproblem då avstånd och skräp gör signalen otydlig när det snurrar sakta och tydligare vid högre varv.
Om det är som han med forden sa att det sätter seg "magnetiskt smuts" på givaren borde detta vara ett problem enbart, eller nästan enbart på manuella bilar.
Vore intressant att veta om någon av er som har problemet har det på en automat.
Min V70 är utrustad med automat, idag har det blivit två kallstarter och ingen tvekan i starten, tyvärr har värmen kommit ner till småland och det kanske inverkar lite på bilen.
av emdor
sundlof skrev:
ARMI skrev:Låter logiskt med pulsgivarproblem då avstånd och skräp gör signalen otydlig när det snurrar sakta och tydligare vid högre varv.
Min V70 är utrustad med automat, idag har det blivit två kallstarter och ingen tvekan i starten, tyvärr har värmen kommit ner till småland och det kanske inverkar lite på bilen.
Min bil startar sämst när det är mellen 0 och +5 grader.
Och jag har också automat. Det borde ju inte göra någon skillnad i uppstartsprocessen.
av Daddan
Problemen för mig uppstår då bilen stått en stund och blivit "halvljummen", typ halvvägs mellan kall och mitten. Jag har automat jag med.

Taskig gång vid starter kring 0 och +5 avhjälptes för några år sedan med ny programvara för bilen inkl. gasspjället.
av AndyXC90
Jag har automat i min XC90.
Givaren byttes igår, så nu får jag se om det är den som orsakat problemet. För tidigt att säga ännu.
Det syntes inget konstigt på givaren eller svänghjulet, alltså inget mekaniskt problem i alla fall.
Återkommer med mer info.
av AndyXC90
emdor skrev: I morse onsdag så var min bil tjurig på detta sättet. Fick sådär att hela bilen slocknar någon sekund innan den drar igång igen. Varvräknaren har total spel varje gång detta händer. Jag har även vid 2-3 ggr fått att varvräknaren går fel när bilen väl startar vid dessa tillfällen.
När spänningsnivån sjunker för mycket är mittkonsolen, med stereo och övriga instrument, det första som bilen slår av för att säkerställa att bilen startar. Min har gjort detta vid två tillfällen, men bägge innan jag bytt batteri. Kanske kan det vara ett tecken på dåligt/urdraget batteri?
När du skriver att varvräknaren visar fel, är det så att den lägger sig på ett lägre varv än vanligt? Så har i alla fall min bil gjort vid vissa tillfällen. Om det sedan är fel med varvräknaren eller att bilen faktiskt lägger sig på lägre varv vet jag inte. Men jag har tyckt att den går på lägre varv än vanligt.
Användarvisningsbild
av Jakris
Allteftersom ni alla har bidragit med fler detaljerade symptom på era bilar har jag uppmärksammat att även jag har flera av dem.

Symptom vid kallstart:
-"misständer" ofta under startsekvensen (medan startmotorn går)
-måste ibland köra startmotorn upp till 5 sekunder innan motorn går igång.
-ibland rycker varvräknaren häftigt fram och tillbaka under startsekvensen
-någon gång ett eller ett par "gnissel"
-någon enstaka gång slår motorn "tvärstopp" i en sekund, varefter startmotorn drar igång igen (nyckeln hela tiden i startläge)

Det positiva:
-motorn går perfekt när den väl startar (och inga problem med varvräknaren då)

Vid det här laget kan vi utesluta bränsleproblem, med tanke på symptom och eftersom vare sig filterbyte eller spridarbyte hjälpt.
Likaså batteriet i sig, som aldrig visar tendenser att "inte orka". Både jag och Andy har dessutom satt in högenergibatterier utan minsta förbättring.
Även Immobilizern (startspärren) kan uteslutas, åtminstone på X90-04 eftersom där går inte startmotorn utan OK från systemet.

Efter att noga ha fokuserat "tvärstoppen" har jag kommit fram till att det som händer då är för tidig tändning på någon cylinder.
(tändning kommer så långt före kolvens "övre dödläge" att explosionskraften slår tvärstopp på kolven)

Mina korta "gnisselljud" verkar inte mekaniska (startmotor eller annat) utan påminner mer om en snabb "gaspys" typ "baktändning".
(dvs. tändning av gas/bränsle-blandningen strax innan någon ventil hunnit stänga helt)

Senaste veckan har jag detaljstuderat hur motorstyrningen funkar på 2,5T med avseende på givare etc. (otroligt avancerat) :shock:

Hur som helst fann jag följande:

-Varvräknaren är direkt beroende av pulserna från givaren vid svänghjulet.
Den analoga signalen går in i ECM (motorstyrningen) som sänder data på höghastighetsnätet (CAN) till CEM (centralenheten) som sänder data på låghastighetsnätet till instrumentmodulen.
En lätt lösning vore då om givaren inte hängde med vid låga varvtal (när startmotorn drar), men det bekymrar mig att Emdor inte fick någon förbättring när han bytte sensor. Hoppas Sundlof och Andy har större framgång, men det krävs många felfria starter i olika klimat innan vi kan vara säkra.

Om inte, så kan ju faktiskt signalfel bero på kablage och kontakter mellan givaren och ECM med avseende på glappkontakt, oxidering eller överledning,
vilket skulle kunna förklara att några av oss tror sig ha klimatberoende (påverkan av kallt eller fuktigt).

Om ovanstående inte löser problemet så återstår styrboxarna, där tex. jordfel teoretiskt kan ge fel.
Att det bara sker under startfasen kanske kan bero på de höga strömmarna till startmotorn.
Med anledning av det vore det intressant att veta om alla har batteriet bak och vilken årsmodell.

Jag och alla som svarat har automatlåda, och det är faktiskt skillnad på svänghjulen genom att manuella har 59 borrade hål direkt i svänghjulet,
medan automater har 59 stansade hål i en påsvetsad plåt.

Drar ingen slutsats av detta, men hur kan man kunna kolla att alla 59 hålen är fria från smuts ?
På årsmodell -02 och senare använder ECM signalen från en av kamaxelgivarna om signalen från svänghjulsgivaren saknas eller är störd så att bilen går att köra.
Då får man dock felkoder, vilket vi ju inte har haft.
Med svänghjulssensor urkopplad borde åtminstone varvräknaren sluta visa något.
Om startproblemen försvinner i sådant läge så får vi ytterligare en pusselbit på plats.

Kamaxelgivarna och kamaxeljusteringsventilerna (CVVT) har ingen betydelse för varvräknaren så deras funktion/roll får vänta tills
Sundlof och Andy är säkra på resultatet av deras svänghjulssensorbyten.

Hälsningar
Jakris
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 27

Jag har spänt båda drivremmarna så[…]

Hej! Upptäckte idag när bilen stod p&ari[…]

Hej! När jag har motorn igång, speciell[…]