- fre 15 jan 2010, 22:23
Hur många får veta att oljan ska bytas varje 1000mil när de ska köpa en flexifuel...? Inte jag iaf för ett par år sedan, men när jag fick reda på det så blev det heller ingen flexifuel :|. Kan tro att många bara får höra "standardserviceintervallet" av säljaren ;-//.
Hade gärna haft en flexifuel pga trevlig/ok/lagom motor. Men gillar inte att behöva byta olja varje 1000mil (4ggr per år får min del isf), samt onödiga pengar om man kör ->100% bensin (vem gör inte det idag?). Och dåligt för miljön med alla byten dessutom, men trots det så kallas den "miljöbil"
, och "miljöbil" även om de flesta tankar bensin
. Dåligt så det smäller, både av Volvo och staten. Men dieseln ska straffbeskattas minsann, oavsett ganska lågt koldioxidutsläpp/hk och högre verkningsgrad än bensin/etanol, och inga täta oljebytesintervaller som för flexifuel
.
Varför inte införa begreppet livscykelkostnad (kr och miljöpåverkan) på allvar för nya bilar? Kommer väl så småningom, men först när någon vågar ta täten så att det blir en konkurrensfaktor.
En bränslesensor (som styr servicen) ala de flesta andra bilmärken kan ju knappast kosta många kronor i det stora hela. Men det är klart att Volvo (tror
) de är smarta... då måste de ju kanske höja nybilspriset(?) och det är en konkurrensnackdel, men framförallt, de (Bilia) går miste om en väldans massa oljebytespengar. Miljlösamvetet sträcker sig tydligen inte så långt, mer än att motorn kan köras på etanol
.
Tja... jag gillar Volvo generellt... men gillar inte såna här föra-bakom-ljuset-saker eller vad man ska kalla det.
Nu har jag stuckit ut hakan, men reserverar mig utifall Volvo/Bilia blivit mer tydliga i sin info.
Hade gärna haft en flexifuel pga trevlig/ok/lagom motor. Men gillar inte att behöva byta olja varje 1000mil (4ggr per år får min del isf), samt onödiga pengar om man kör ->100% bensin (vem gör inte det idag?). Och dåligt för miljön med alla byten dessutom, men trots det så kallas den "miljöbil"

Varför inte införa begreppet livscykelkostnad (kr och miljöpåverkan) på allvar för nya bilar? Kommer väl så småningom, men först när någon vågar ta täten så att det blir en konkurrensfaktor.
En bränslesensor (som styr servicen) ala de flesta andra bilmärken kan ju knappast kosta många kronor i det stora hela. Men det är klart att Volvo (tror

Tja... jag gillar Volvo generellt... men gillar inte såna här föra-bakom-ljuset-saker eller vad man ska kalla det.
Nu har jag stuckit ut hakan, men reserverar mig utifall Volvo/Bilia blivit mer tydliga i sin info.
V50 1.8F MY08 Summum