NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hur många får veta att oljan ska bytas varje 1000mil när de ska köpa en flexifuel...? Inte jag iaf för ett par år sedan, men när jag fick reda på det så blev det heller ingen flexifuel :|. Kan tro att många bara får höra "standardserviceintervallet" av säljaren ;-//.

Hade gärna haft en flexifuel pga trevlig/ok/lagom motor. Men gillar inte att behöva byta olja varje 1000mil (4ggr per år får min del isf), samt onödiga pengar om man kör ->100% bensin (vem gör inte det idag?). Och dåligt för miljön med alla byten dessutom, men trots det så kallas den "miljöbil" :wink:, och "miljöbil" även om de flesta tankar bensin :wink:. Dåligt så det smäller, både av Volvo och staten. Men dieseln ska straffbeskattas minsann, oavsett ganska lågt koldioxidutsläpp/hk och högre verkningsgrad än bensin/etanol, och inga täta oljebytesintervaller som för flexifuel :wink:.

Varför inte införa begreppet livscykelkostnad (kr och miljöpåverkan) på allvar för nya bilar? Kommer väl så småningom, men först när någon vågar ta täten så att det blir en konkurrensfaktor.
En bränslesensor (som styr servicen) ala de flesta andra bilmärken kan ju knappast kosta många kronor i det stora hela. Men det är klart att Volvo (tror :wink:) de är smarta... då måste de ju kanske höja nybilspriset(?) och det är en konkurrensnackdel, men framförallt, de (Bilia) går miste om en väldans massa oljebytespengar. Miljlösamvetet sträcker sig tydligen inte så långt, mer än att motorn kan köras på etanol :wink:.

Tja... jag gillar Volvo generellt... men gillar inte såna här föra-bakom-ljuset-saker eller vad man ska kalla det.
Nu har jag stuckit ut hakan, men reserverar mig utifall Volvo/Bilia blivit mer tydliga i sin info.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej då, så farlig är jag inte. Vill bara säga att jag tror de flesta försäljare inte "mörkar" det extra oljebytet, varför skulle dom det? De tjänar väl inte mer på att sälja en Flexifuel än en annan modell. För min del så har det extra oljebytet inte någon betydelse eftersom jag aldrig har kört med de långa serviceintervallerna utan ett oljebyte ungefär i mitten. Har bilen haft 2000 mils intervall har jag bytit olja och filter vid c:a 1000 mil. Jag tror att väldigt många gör så. Dessutom så är det inte tvunget att låta Bilia eller någon annan Volvo verkstad göra bytet om du tycker du vill spara pengar. Det står bara "Volvo rekommenderar att du även låter dem utföra arbetet" i serviceboken.

Och Poseidon,självklart är det plånboken som styr. Jag tror att det är så för alla, inte bara 90%. Men inte till absurdum. Om jag inte skulle ha råd att tanka E 85 även då det är något dyrare så skulle jag inte köpa en Flexifuel.
Senast redigerad av 4 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av sveax
Kan bara instämma med vad KKR skriver. Det är bara "dumt" att inte byta olja var 1000/1500 mil. Det sparar mycket jobb och skonar vilken motor som helst. Varför utgår en del att det är före detta hästhandlare som säljer bilar. De behöver väl också bra kundrelationer.Vem vill handla av en som "mörkat" viktiga saker?
För många spelar det extra oljebytet ingen roll eftersom man ändå ska byta med ett års intervall. Det Volvo borde ha är en mer smart metod att beräkna oljebytet och inte bara gå på körda mil. Indikatorn bör beakta antalet kallstarter för det är just dom som påverkar oljebytet i en flexifuel. Eftersom en kall motor drar mer bränsle, och flexifuel drar mer bränsle i volym, läcker också mer bränsle ner i olja. Andra sidan dunstar etanolen om motorn körs riktigt varm.

Dieseln har idag lägre CO2 skatt än bensin och det är rena vansinnet. Det är aldrig något Diesel förespråkare nämner det och att staten förlorar pengar. Men som tur är ska skatten på Diesel höjas med 20 öre nästa år, och ytterligare 20 öre året därpå. Men alla fossila bränslen borde få en rejäl höjning så attd et är alltid utom allt tvivel mer lönsamt att köra på förnyelsebara bränslen.

Angående transporter av bränsle är det bättre att transportera etanol än olja. Vi vet alla vad som händer när olja läcker ut i naturen. Men på sikt på vi ha mer egen producerad etanol. Agroetanol bör öka sin produktion i Norrköping och St1 ska starta upp sin produktion etanol baserad på avfall. Även det är Norrköping.

Diesel är det mest giftiga bränslet vi har idag. Farligt mot både miljö och hälsa. Jag ser med oro det ökade antalet dieselbilar i stadsmiljön. Det finns många rapporter om detta och mer forskning behövs. Senast innan jul kom denna.

http://www.forskning.se/pressmeddelande ... 80006.html
Hej!

Ni som har flexifuel, tankar ni etanol alltså, trots pris/energi är högre än bensinen?
Enligt mina beräkninar iaf så har det varit dyrare att köra på etanol en ganska lång tid nu...

Ang. att en del utgår ifrån att säljare är hästhandlare: Nej det hoppas jag att inte alla är ;-//, men jag själv har
just den erfarenheten i viss mån.
Varför skulle säljare vilja mörka saker, det är det jag frågar mig också. Eller är vissa bara dåligt pålästa (fel person på fel jobb)?
Men om man bortser från eventuellt dåligt pålästa säljare, så är en hypotes att de (Bilia) torde tjäna en hel del på alla oljebyten. Min erfarenhet är när jag kollade på ny Volvo på Bilia i Göteborg (Sisjön), ganska länge sen, så var det iaf bara prat om huruvida det var 2000mil eller 3000mil, och inget om oljebyte vid 1000mil för flexifuel stod nånstans, heller ingen som sa nåt om det förrän jag frågade (och då hade jag i princip bestämt mig för en flexifuel). Flera säljare var dessutom inblandade. Det blev alltså ingen flexifuel utan en diesel. Men strunt samma, det kanske var en engångsgrej med dålig info.

Det är klart man kan byta oljan varsomhelst, men det kostar ju/väl ungefär samma pengar som på Bilia.
Och lämna in den måste man ju/väl för att garantin ska gälla (dvs inte så smart att göra det själv?), och
serviceindikatorn vill man ju ha nollställd också :wink:.

Hur resonerar ni kring detta: Volvo har väl 3000mil (eller fortf 2000mil?) på sina övriga bilar. Kommer de hålla
sämre menar ni (baserat på att ni skriver att täta oljebyten bara är bra för vilken motor som helst)...?
Jag har alltid kört min bil på E85. Förbrukningen minskar med E85 om man räknar på energi. Detta trots att flexifuel inte är optimerade för bränslet och förbrukningen skulle kunna minska betydligt om så skedde. Faktum är att en flexifuel drar lika mycket energi per mil som motsvarande diesel, och skulle kunna dra mindre energi än diesel om motorn optimerades.

Angående oljebytet förvånar det om någon missat detta. Media gör ju sitt bästa att smutskasta etanol och andra förnyelsebara bränslen så de brukar ta upp den punkten.
Användarvisningsbild
av SvenB
Okalettos skrev:Hej!

Ni som har flexifuel, tankar ni etanol alltså, trots pris/energi är högre än bensinen?
Enligt mina beräkninar iaf så har det varit dyrare att köra på etanol en ganska lång tid nu...
Jag har endast tankat etanol i min bil, aldrig kört den på bensin, trots att det vid vissa tillfällen varit billigare att köra på bensin (tror jag). Men i dag så är det billigare att köra på etanol. Jag vet inte bensinförbrukningen i min bil eftersom jag aldrig provat, men Volvo uppger 0,7 lit/mil. I dag kostar BF 95 12,49 vilket skulle göra 0,7 X 12,49 = 8,74/mil. Min bil drar, uppmätt på 400 mil på dubbfria vinterdäck 0,91 lit E85/mil. E 85 kostar 9,34, viket skulle göra på min bil 0,91 X 9,34 = 8,50. Sen att jag har 30 öre rabbat per liter E 85 mot 20 öre på bensin gör att skillnaden blir ännu större i dag. Detta är inte medtaget i ovanstående beräkning. Jag skriver allt det här för jag tycker att det finns allt för många som gör etanolen orättvisa.

Och Mattias D: Taxi Stockholm gör allt de kan för att minska antalet dieselbilar stadsmiljön. I dag får du inte sätta in en "ren" bensinbil eller en dieselbil i taxitrafik hos dom. Jag tror detta gäller de två andra stora taxibolagen, 020 och Taxikurir också.
Etanol är bra, om motorn är optimerad för just etanol, och om etanoltillverkningen sker på ett "bra" sätt, annars faller ju miljötänket till viss/stor del.
Men om man som jag kör nästan 4000mil per år och jag skulle räkna in 2-3 "extra" oljebyten i kalkylen, så blir det dyrare än att köra en renodlad motsvarande bensinmotor. Så man kanske kan säga att etanol är ekonomiskt att köra på (i dagsläget) om man inte kör så mycket per år, säg 1000-1500mil, iaf om vi pratar Volvo :wink:...?

Vet nån om Ford flexifuels också saknar bränslesensor som avgör bytesintervallet för motoroljan?

Vet nån om Volvo tänker införa bränslesensor på sina flexifuels? Och/eller ta fram en renodlad etanolmotor (helst med bränslevärmare då förstås i så fall ;-//)?
Användarvisningsbild
av SvenB
Okalettos skrev:Etanol är bra, om motorn är optimerad för just etanol, och om etanoltillverkningen sker på ett "bra" sätt, annars faller ju miljötänket till viss/stor del.
Men om man som jag kör nästan 4000mil per år och jag skulle räkna in 2-3 "extra" oljebyten i kalkylen, så blir det dyrare än att köra en renodlad motsvarande bensinmotor. Så man kanske kan säga att etanol är ekonomiskt att köra på (i dagsläget) om man inte kör så mycket per år, säg 1000-1500mil, iaf om vi pratar Volvo
Jag håller inte riktigt med dig. Det är konstigt att Taxi Stockholm satsar så mycket på etanolbilar i så fall. Men det är klart, det ligger ju i deras miljösatsning. Med om skillnaden i bränslekostnad, 35-40 öre per mil i jämförelse med bensin är detsamma på en 2,5FT som på min V 50 så kan man räkna så här. Säg 38 öre: 3000 mil mellan de ordinarie servicarna: 3000 X 0,38 = 1.140:- Det är mer i besparing än vad ett oljebyte kostar. Men jag håller med, det är i dag. En annan dag är förhållandet annorlunda, men det gäller alla bränslen. Det ena går upp mer än det andra och tvärtom.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Och denna har man sänkt med 10k för att […]

Hej! Ibland så är tomgången lite […]

Ulyd motor Xc90 d5 2007

Den verkar inte gå på alla cylindrar, […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW[…]