Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sftn
Hej!
Jag har en sk återcirkulerande dumpventil. På samma slang som övertrycket dumpas är också slangen för vevhusventilationen ansluten och det måste vara fel. Det blir övertryck i motorn med resulatet att det ryker blått mellan växlingarna och det trycks även ut olja genom packboxarna. Tar man av slangen till vevhusventilationen och proppar den blir det inget blått rökmoln. Frågan är om dumpventilen verkligen ska vara återcirkulernade, är det inte bättre att dumpa i det fria, då kommer ju även vevhusventilationen att fungera som den ska. Vidare om man tittar i dumpventilens utlopp så är kolven 1/3 öppen vid tomgång, är det normalt? Dumpventilen är en JBS.

Slangen c:a 5 mm i innerdiameter som går mellan slangen för vevhusventilation och insugsrör, vad har den för funktion

Hoppas att någon vet

MVH Torbjörn
av swedishchef
Om du dumpar ut i det fria så kommer motorn inte gå som det är tänkt (låter som den inte gör det nu heller iof..). Dumpar du rakt ut i det fria s kommer bilen förvänta sig mellan växlingar att det ska finnas ett visst tryck på insugssidan. Men eftersom du har tryckt ut den luften i motorrummet istället så kommer bilen ge fel blandning i början av varje växling och gå sämre.
Vidare så kommer turbon att varva fullt vid varje växling och inte ha rätt oljetryck eller vad fan de va (hörde av någon som byggde med rallybilar, kan ha missuppfattat honom, rätt mig om jag har fel), vilket resulterar i en trasig turbo till slut.
Största felet blir att bilen blir förkyld också, den kommer att nysa som bilarna i the fast and the furious vid varje växling... Och det pallar man ju inte..

Känns som att din slang sitter väldigt fel dock. Ska den inte vara ansluten till trycksidan? Typ innan intercooler eller något sånt. annars har man ju ingen nytta av återcirkulation...
av sftn
Hej!
Tack för svaret. Synd att jag inte kan lägga in en bild, det hade underlättat beskrivningen av kopplingarna med slangarna. Men mellan LMM och turbon finns en tapp som normalt vevhusventilationen är ansluten till. Det är på denna anslutning som dumpventilen via slang är ansluten och det måste vara rätt eftersom den luften redan passerat LMM. Den slangen är delad med ett t-stycke för anslutning av vevhusventilation och det är här som det måste vara fel. Övertrycket går ner i motorblocket.

MVH Torbjörn
Användarvisningsbild
av Pontyz
Du sätter dumpen på insugsröret, vilket alla vet säkert!? Drar en slang från dumpen till slangen mellan turbo och LMM och ansluter där. Sen tar du din 5mm vacumslang och sätter på ledig plasts på insuget! Hoppas det hjälpte lite på traven! :)

Annars http://www.Google.se hjälper! :wink:

Mvh//Pz
Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]