Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
oljepumpen har bra kapasitet, det blr sällan proppar, men om det blir en propp så har du fortfarande oljetryck (faktiskt får du högre tryck vid oljetryckskontakten) men inget tryck till de lager rom ligger efter proppen & då skär dessa.

jag tror du har samma fel som alla andra. Du får se till att rengöra bättre, det finns många skrymslen o från på insidan av motorblocket som kan innehålla stora mängder skit! lika så är det svårt att få rent troget ordentligt eftersom skvalp plåten är ivägen. Hur gjorde du rent dessa saker?
rengjorde oljetråget med lösningsmedel och högtrycksvatten ,funkade bra och sen tog jag tryckluft och blåste torrt ,blev väldigt rent faktiskt även nya packningar och helt öppen u-böj för vevhusvent
Användarvisningsbild
av CarMan
men du bytte inte olje sil & skrapa dort det mästa av skiten från insidan av motorblocket.
det är ju lika mycke fastbränd gegga på blockets insidor med alla skrymslen som nere i troget. Nu kan allt skit från blocket vara nere i troget, o täppa igen ljesilen som redan var halft igentäppt
Användarvisningsbild
av CarMan
Geiger skrev:http://www.flickr.com/photos/23732382@N07/

Sådär kan det se ut. Sida 1 är en V70N 2,4T, sida 2 är en V70 2,5.
det är när den där sörjan i oljefällan börjar förflytta sig ner till oljetroget man får stopp i silen (därför byts alltid oljefällan)
En liten uppdatering vad gäller min S80 så var jag till Bilia och pratade om problemet. Förklarade att en mekaniker rengjort tråget och alla kanaler + sil m.m och bytt o-ringar, filter och hällt i rätt olja. Fick då svaret att visst kan man prova att byta oljefällan till ett pris av 3000:- men att det förmodligen inte var lönt. Fick rekomendation om motorbyte för att slippa problemet till en kostnad av närmare 25000:- Skit kul när man köpte den i sommras. Har inskaffat en verkstadshandbok och tänker prova att byta oljefällan och oljesilen + om det är slangar som ska bytas. Jag testar hellre och kanske lyckas än slänger ut 25000:- skit samma om det så tar 2 veckor att ordna det. Det blir en jäkla timpenning i alla fall. Jag tänker fota allt under resans gång och lägga ut bilderna så att alla andra stackare som råkar ut för samma sak förhoppningsvis vågar att prova samma sak som jag innan dom bara betalar och blåser semesterkassan + pengar till julklappar. Tur att det hände mej efter julafton i alla fall. :-)-)
En liten fråga i debatten, ska man byta oljetråg för bästa resultat eller är det väldigt dyrt. Kollade på bildelsbasen.se men fick ingen träff. Vad kostar ett nytt, någon som vet?

Vad är gnugga länge? Väntar du till[…]

flexifuel som nästan dör

Jag kommer att tänka på tändspolar[…]

Undrar om det är samna med elbilarna dä[…]

Tempmätare går i topp

Låter som om ledningen från tempgivare[…]