Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En liten undran bara, för att nå alla ställen så att det blir helt rent måste man lyfta motorn eller kommer man åt ändå? Om oljepumpen har gått sönder kräver det också lyft av motor?
av Geiger
Det är nästan tragisk att se alla dessa trådar dyka upp vintertid, med i grund och botten samma problem.

Slarv med service, bristande kvalité på olja, endast kortare körsträckor är exempel på varför detta kan uppdagas.
Det i sin tur leder till att vevhusventilationen korkar igen av kondens och koks, och därefter sprider sig genom en kanal ner till tråget, för att sedan korka igen oljepickupen - därav inget oljetryck.

Ibland förlorar inte alltid bilen oljetrycket, men då blir istället trycket i vevhuset för stort, och bilen börjar trycka ur sig olja på diverse ställen.

Synd att inte Volvo kommit med någon bra lösning på problemet. En drenering av oljefällan, som man kan vacumsuga 1ggn per år, är en lösning jag har funderat på.
av Psyko
Dom bilarna jag varit med om detta problem på har alla varit undermåligt servade.
Dom har servat med på tok för många mil emellan eller flera år mellan service
Dom har servat med billig olja (flera som själva sagt att dom handlat på biltema)
och oljefilter som lätt sätter igen sig, vet inte vad det varit för filter men en jämförelse
med Volvos oljefilter visar att dom är mycket tätare.
av Geiger
Psyko skrev:Dom bilarna jag varit med om detta problem på har alla varit undermåligt servade.
Dom har servat med på tok för många mil emellan eller flera år mellan service
Dom har servat med billig olja (flera som själva sagt att dom handlat på biltema)
och oljefilter som lätt sätter igen sig, vet inte vad det varit för filter men en jämförelse
med Volvos oljefilter visar att dom är mycket tätare.
Billig olja betyder inte alltid dålig olja. Om man kan klassningarna på olja, så vet man att bra olja finns även på biltema. Förövrigt så är det samma olja som säljs på Statoil, och kommer från Nynäs Petrolium.

Angående filter, så kan ni läsa det här testet: http://www.mr2.com/TEXT/oil_filter_test.html

Okunskap leder ofta till onödigt dyra köp. Dyrast är inte alltid bäst.
Geiger skrev:Slarv med service, bristande kvalité på olja, endast kortare körsträckor är exempel på varför detta kan uppdagas.
Det i sin tur leder till att vevhusventilationen korkar igen av kondens och koks, och därefter sprider sig genom en kanal ner till tråget, för att sedan korka igen oljepickupen - därav inget oljetryck.

Synd att inte Volvo kommit med någon bra lösning på problemet. En drenering av oljefällan, som man kan vacumsuga 1ggn per år, är en lösning jag har funderat på.
Det finns en enkel lösning som gäller alla vitblock (samt en hel del andra motorer) som är enkel: sköt oljebyten och sluta kör lungt. Ett stort bekymmer på dessa motorer är att volvo har fegat lite och oljetermostaten öppnar lite för tidigt under normal körning vilket innebär att oljan blir för kall och inte självrenar och istället koksar. Syns klockrent i motorer där man skött bytena men motorn har få gå hårt. Dem är rena i kanalerna.
Användarvisningsbild
av CarMan
S80 kom MY 99 & hade då som första bil ut 2000 mils intervall. ända sen dess har folk titt som tett klagat på att service lampan tänds innan det är dags att göra service. Min slutsats är att många bilar inte följer ett års regeln (service efte 12 månader) deta bekräftas också om man tittar i många sericeböcker.
Detta är givet vis en stor bidragande anlsdning, men inte hela sanningen. En annan sak jag märkt är att de motorer som gått på Q8 olja är skitigare, i jämförelse med dom som gått på Castrol. jag har inte kunnat göra nån jämförelse med fler oljor än dessa.

Men en stor grej är givetvis hur bilen köst & sköts (hur många kollar regelbundet oljan, så ni har rätt nivå (låg oljenivå innebär att oljan blir för varm)
Sen är ju korta körsträckot inte bra, för många av bilen delar. (det här problemet verkar inte vara nått som bara finns på volvo, utan finns på de flästa bilmärken)
en liten undran bara,var sitter oljetermostaten ? har rengjort vevhusventilation ,bytt oljepump och bytt oljetrycksgivaren men har liks förbannat dåligt oljetryck ,har en v70n 2,4 t årsm 00
Användarvisningsbild
av CarMan
roggama skrev:en liten undran bara,var sitter oljetermostaten ? har rengjort vevhusventilation ,bytt oljepump och bytt oljetrycksgivaren men har liks förbannat dåligt oljetryck ,har en v70n 2,4 t årsm 00

det finns ingen oljetrmostat.
byt oljesil & rengör troget & insidan av motorblocket. sen funkar det...
undrar också om kanske det är skit ,igensatt vid turbon någonstans ?börjar bli riktigt less och skruva nu,måste få ordning på oljetrycket snarast ,kanske nån propp så oljan stannar upp för oljan ska vål gå runt i hela motorn som kylvattnet eller hur ?

Jo, man tycker ju det. Vilket krångel!

Hej, Jag är ingen mekaniker så detta f[…]

Elpriset

:-D 25,2 kWh idag. Helt rena och snygga paneler. B[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mell[…]