- tor 14 jan 2010, 21:51
S80 kom MY 99 & hade då som första bil ut 2000 mils intervall. ända sen dess har folk titt som tett klagat på att service lampan tänds innan det är dags att göra service. Min slutsats är att många bilar inte följer ett års regeln (service efte 12 månader) deta bekräftas också om man tittar i många sericeböcker.
Detta är givet vis en stor bidragande anlsdning, men inte hela sanningen. En annan sak jag märkt är att de motorer som gått på Q8 olja är skitigare, i jämförelse med dom som gått på Castrol. jag har inte kunnat göra nån jämförelse med fler oljor än dessa.
Men en stor grej är givetvis hur bilen köst & sköts (hur många kollar regelbundet oljan, så ni har rätt nivå (låg oljenivå innebär att oljan blir för varm)
Sen är ju korta körsträckot inte bra, för många av bilen delar. (det här problemet verkar inte vara nått som bara finns på volvo, utan finns på de flästa bilmärken)
Bil frågor tar vi på forumet! I lämplig tråd, inte på PM
Det måste vara något fel i huvet på mig... jag är borta från forumet i flera år, sen när man tittar in så är det endast två medlämmar som skrivit fler inlägg än jag.