Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Märkte igårkväll på väg hem från jobbet att värmen i kupén inte fungerade.
Misstänkte direkt att kylvätskenivån var låg. Mycket riktigt var expansionskärlet tomt.
Fyllde på ca 2 liter och sedan fungerade värmen igen.

Problemet är att jag inte kan hitta någon läcka, ingen "majonnäs" i ventikåpan heller vilket ju kan indikera topppackningen trasig.
Finns de något speciellt ställe där läckage kan uppstå som man kanske inte tänker på direkt?

Kan tilläggas att jag inte kollat nivån på flera månader, så jag vet inte hur snabbt det försvinner.

945 1994 GL Motor: B230F/FD
hej!

lättaste sättet är att provtrycka bilen , ställa den inne i ett garage eller något under bilen så man se om om det kommer någon på golvet eller inte

försvinner kylvätska och det är torrt på golvet , så är nog cylindrarna fyllda, det kan även vara så att det läcker inne i kupén , så kolla vid mattan om det är blött. annars är väll vanligt fel på kylaren ( övrekylarslangsanslutningen brukar gå sönder)

mvh johan
Topp-packningen kan läcka vatten (ut ur motorn). Om läckan är över grenröret och måttlig, så torkar vätskan utan att droppa på marken. Plastkåpan under motorn kan också samla en del då bilen står stilla (och töms då man kör). För att hitta läckan, skapa undertryck i systemet och lyssna efter ljud (vinande eller sörplande). Antingen kan man suga i den tunna slangen mellan kylare och expansionskärl eller (om systemet är fyllt med vätska) lossa expansionslocket, tömma den grova slangen genom att trycka i hop den samtidigt som man drar åt locket.
Hade själv en läcka i packningens främre högra hörn, fick tätt med kylartätning ett tag, men fick lyfa toppen och byta packning efter något år.
Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]