Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hixen skrev:Personligen har jag besiktat med steg 1, respektive 2 och aldrig stött på problem, kanske man gör det när dom nu infört (inte än på x40 modellen om jag fattat saken rätt) med att koppla in diagnostik på bilen data uttag..
Har absolut ingen erfarenhet av detta, besiktar inte förrens april, men detta var inget du "s40mannen" blev utsatt för? :P
Jag besiktigade min S40 T4 -03 igår. De kopplade in sig i bilens diagnostik, så det verkar som att det fungerar på S/V40 nu. Har dock otrimmad bil (än så länge), så det var inga problem för mig, och vad jag hört så ska det inte vara några problem även om man har chippad bil, om man har ett chip från någon seriös trimfirma.
N0RBERG skrev:Jag besiktigade min S40 T4 -03 igår. De kopplade in sig i bilens diagnostik, så det verkar som att det fungerar på S/V40 nu. Har dock otrimmad bil (än så länge), så det var inga problem för mig, och vad jag hört så ska det inte vara några problem även om man har chippad bil, om man har ett chip från någon seriös trimfirma.

Jag tror det kan ha med årsmodellen att göra. Då jag har en -99 så kan jag inte trimma via PPC som de erbjuder, utan de fick löda om istället. För kan man ha PPC så kan de nog kolla. De äldre bilarna har inte de kontaktutag som nyare har. Vet dock inte vilket år som de övergick till nya kontaktutag. Hoppas det löser sig i slutändan :)
hixen skrev:Personligen har jag besiktat med steg 1, respektive 2 och aldrig stött på problem, kanske man gör det när dom nu infört (inte än på x40 modellen om jag fattat saken rätt) med att koppla in diagnostik på bilen data uttag..
Har absolut ingen erfarenhet av detta, besiktar inte förrens april, men detta var inget du "s40mannen" blev utsatt för? :P
Jo dom pluggade in en OBD utrustning i bilen, men jag tror inte att den var kompatibel med min bil då han pluggade in den, kollade en kort stund sen kopplade ur den. Och på protokollet så står det "OBD koll: Ej utförd". Det var en jävla lättnad för jag har egen OBD utrustning och pluggar jag in den så visar programmen: "Catalyst: Failure, Oxygen sensors: Failure" då jag har sportcat. :P
Nu har jag kollat lite på BSR:s hemsida, och kan konstatera att det verkar bara som S40N klarar av att få PPC, då man inte direkt chip trimmar genom att löda om chipet, utan programmerar bara om allt. Så de med fas 1/2 verkar inte vara berörda, inte som jag kan se det i alla fall men jag kan ha fel givetvis. fas 2 slutade tillverkas 2004 sen kom S40N in i bilden, en helt omgjord modell. Tack för mig igen :D
Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]