Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70noceanrace
Tack alla, speciellt CarMan! Hade min bil inne idag på verkstad nummer 3 i ordningen. Efter 2 timmar ringer han och säger att han hittat felet. Kombinerad temp/tryck givaren registrerade fel inloppsluft. Dem mätte således inloppsluften precis som du sa.
Imponerad av denna gedigna kunskap som finns på forumet.
Tack!
Användarvisningsbild
av CarMan
Inponerande att det tog 2 timmar, trots att du tipsat om vad som var fel.
av v70noceanrace
Hej! Jag sa faktiskt inget om det till sista verkstaden =) Men de 3 första påtalade jag det eventuella felet för. Sen vet jag inte när dem tog in bilen, jag betalade bara 150kr i arbetskostnad så jag gissar att han som löste felet visste ganska snart vad som var fel. Men nu har bilen rullat 10 mil utan varningslampa och går som en dröm igen.
Det tragiska är att verkstad nummer två som är en utomstående verkstad, tidigare volvofolk som öppnade eget. Meken där blev arg när jag sa att jag inte trodde det var LMM. Han sa säger jag att det är LMM så är det de. Inte kul om jag hade behövt lägga ut de 4200kr själv för LMM. Nu gick den på garanti ändå. Kommer inte åka dit igen för sådana ändamål. Har man inte tid att kolla vad felkoderna ens betyder åt kunden så bör man inte uttala sig alls.
Användarvisningsbild
av CarMan
v70noceanrace skrev:Hej! Jag sa faktiskt inget om det till sista verkstaden =) Men de 3 första påtalade jag det eventuella felet för. Sen vet jag inte när dem tog in bilen, jag betalade bara 150kr i arbetskostnad så jag gissar att han som löste felet visste ganska snart vad som var fel. Men nu har bilen rullat 10 mil utan varningslampa och går som en dröm igen.
Det tragiska är att verkstad nummer två som är en utomstående verkstad, tidigare volvofolk som öppnade eget. Meken där blev arg när jag sa att jag inte trodde det var LMM. Han sa säger jag att det är LMM så är det de. Inte kul om jag hade behövt lägga ut de 4200kr själv för LMM. Nu gick den på garanti ändå. Kommer inte åka dit igen för sådana ändamål. Har man inte tid att kolla vad felkoderna ens betyder åt kunden så bör man inte uttala sig alls.

Nja, dom kolla alla gånger felkoden o försökte lösa det hela. Men flekoden & alla tillgängliga guider löse inte problemet. Häär behövs lite erfarenhet, vilket man får om man BARA jobbar ett bilmärke...
Den verkstan gjorde vad felkoden sa, men bara för att man har en felkodsläsare så kan mann inte laga bilar. på samma sätt så kan man inte alla volvo bilar bara för att man en gång i tiden jobbat på en volvo verksta...
av v70noceanrace
Dem är förvisso volvomekaniker nu också, men kan tänka mig att man inte har samma tillgång till uppdateringar när man inte är en auktoriserad volvoverkstad. Byta koppling är ju en sak, att felsöka felkoder krävs som du säger en viss typ av erfarenhet.Nu blir det nog att åka till volvohandlaren även när det gäller mellanservice. Ska tillbaka först på måndag till dem andra, då ska dem få suga ut oljan som jag anser dem hällt i för mycket. Vi växlade ett och annat ord om detta, men dem envisades med att min -06a D5 ska ha 6.5liter olja. Jag hävdar 6.2liter. Nu ligger oljenivån 3mm över max strecket på stickan. Känns inte riktigt bra, förvisso en liten mängd för mycket bara men ändå. rätt ska va rätt!
Användarvisningsbild
av CarMan
samma där, saker ändras med tiden så man måsta ha senaste infon!

D5 motorn hade från ursprunget 6,5 liter. sen montera man elektrisk nivågivare 2006 & då vart det 6,2 litre & nu i nya karossen så är det 6 liter (samma kotor hela tiden, men med olika oljetrog)

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]