Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av patan
Har senaste veckan haft min värsta bilvecka nånsin i mitt liv. Saker verkar vilja jävlas till höger och vänster.
Häromdagen så märkte jag att var massa vatten på hasplåten. Började kolla lite var det kom från och kom då fram till att där slanganslutningen sitter på vattenpumpen läkte det. Kände att slangen var lite halvdålig likaså klamret.
Köpte en helt ny slang och satte även dit ett nytt klammer. Nu då jag kört ett par dagar och går ut på morgonen i kylan för att sätta på motorvärmarn så såg jag att det hade börjat droppa på hasplåten igen. (torkade rent den när jag bytte kylslangen) Kände med fingret under vattenpumpen precis där slangen går ihop med pumpen. Ja visst nu var det blött där igen, MED EN SPLITTERNY SLANG OCH KLÄMMA! Jag börjar bli så förbannat less då all min tid går åt till att hålla på att jävlas med bilen.

Nån som har en idé om vad det är för fel? Har jag fel då jag tror att det läker ur slanganslutningen till pumpen och dess klammer. Kan det läka ur nåt slags skvallerhål på undersidan pumpen som rinner ner mot slanganslutnigen eller nåt sånt? Vattenpumpen och dess packningar är ca. 200 mil gamla. Är det kylan som gör att det kryper ur nåt skvallerhål eller nåt?

Motor B230FD
Användarvisningsbild
av emwtur
har du inte ett rör "bakåt" från vattenpumpen som sitter under grenröret ?
det kan inte vara det som läcker ?
/emwtur
av patan
emwtur skrev:har du inte ett rör "bakåt" från vattenpumpen som sitter under grenröret ?
det kan inte vara det som läcker ?
/emwtur
Nope där kryper det inte ut nå vatten. Det är precis där änden på slangen sitter på pumpen. Om det finns så kallade skvallerhål undertill på pumpen så kan det ju rinna mot slangen och klamret. Nu behövde ju slangen ändå bytas för den var rätt dålig men det verkar som att det inte kan vara slangen och klamret som vattnet kryper ut. Kan ju omöjligt vara det tycker jag. Jag drog klamret rätt hårt också.

Jag fattar inte hur länge min "bilotur" ska förfölja mig? Ägde tidigare en Audi som jag var så less på så jag tänkte nu ska jag ha en äldre Volvo med få mil på mätarn, en skottsäker motor som aldrig krånglar och skulle den mot förmodan göra det så kan man iaf själv klura ut vad som är felet...
av Bjornn
Kan de va packningen till pumpen som läcker ändå? Sj brukar jag använda permatex och smörja in packningen med innan montering, det hjälper till att täta bättre.
Annars är det kanske som emwtur skriver att det läcker från tätningen till kylarröret bakom pumpen, eventuellt tätningen över pumpen mot cylinderhuvudet.
Om du kan så rengör runt pumpen och försök trycksätta kylsystemet så ser du säkert exakt var det läcker.
Om pumpen är ny så behöver du eventuellt iallafall bara köpa nya packningar.

Det bästa sättet för att hitta läckan är att trycksätta kylsystemet, vet ej vad du har för möjlighet till det, men om man har tryckluft så kan man köpa ett gammat kylarlock och montera en luftnippel igenom det, sen trycksätter man med en manometer.
Eventuellt är kanske biltema lösningen då de har tryckprovare för kylsystem, vet ej vad de kostar.
Annars testar säkert en bilverkstad det ganska billigt.
Sj hade jag provat att byta alla packningar runt pumpen.
Vilktigt att det blir helt rent från packningsrester bara, använd en tex, kniv och smärgelduk för att få bort allt.
Va noga med att tätningen för bakre kylarröret monteras rätt och även så med övre tätningen.
Pumpen ska tryckas uppåt, några skruvhål är gjorda så man kan röra pumpen uppåt, de skruvarna monteras först. sedan trycken man pumpen uppåt och skruvar i resten av skruvarna, spänn inte någon förrens alla är i skruvade.
Senast redigerad av 2 Bjornn, redigerad totalt 0 gång.
av patan
Gick ut och kollade nu igen. Tänkte att det kanske rinner ur nåt skvallerhål och sen rinner ner mot där slangen sitter på pumpen med klammret. Kände runt med handen under HELA pumpen, helt torrt. Även där det där röda röret går ut från pumpen baktill är det kruttorrt. Övre packningen mot toppen är även den helt torr. Det är precis och endast där slangen slutar som det är vatten. Stoppar jag dit fingret blir det alles blött och man ser att det droppat ner på servopumpen och sen vidare ner på hasplåten (hasplasten ;) ). Det är som vattnet kryper ut mellan röret på pumpen och slangen. Men jag har en ny slang och nytt klammer. Jag har dragit klammret så hårt jag vågar utan att knäcka röret på pumpen...
av Bjornn
patan skrev:Gick ut och kollade nu igen. Tänkte att det kanske rinner ur nåt skvallerhål och sen rinner ner mot där slangen sitter på pumpen med klammret. Kände runt med handen under HELA pumpen, helt torrt. Även där det där röda röret går ut från pumpen baktill är det kruttorrt. Övre packningen mot toppen är även den helt torr. Det är precis och endast där slangen slutar som det är vatten. Stoppar jag dit fingret blir det alles blött och man ser att det droppat ner på servopumpen och sen vidare ner på hasplåten (hasplasten ;) ). Det är som vattnet kryper ut mellan röret på pumpen och slangen. Men jag har en ny slang och nytt klammer. Jag har dragit klammret så hårt jag vågar utan att knäcka röret på pumpen...

Okej.
Prova och vicka lite på viskofläkten om du har en sådan. Är det mycket glapp så kanske pumpen är dålig ändå.
Om du kan så ta bort hasplåten under och se om du ser bättre underifrån.
Sitter ett litet hål på undersidan av pumpen, det kanske är där det läcker?
av patan
Bjornn skrev:Okej.
Prova och vicka lite på viskofläkten om du har en sådan. Är det mycket glapp så kanske pumpen är dålig ändå.
Om du kan så ta bort hasplåten under och se om du ser bättre underifrån.
Sitter ett litet hål på undersidan av pumpen, det kanske är där det läcker?
Har en viskofläkt på bilen, men det är bara det att pumpen är två veckor gammal så jag tror inte det är nå fel på den.
Har även kollat under pumpen och det är kruttorrt, även det lilla hålet som du pratar om är helt torrt. Ska prova att ev. flytta bak klamret lite mer mot flänsen som sitter på röret på vattenpumpen. Kan ju kanske vara så att jag har satt klamret för långt in på röret på vattenpumpen och inte får det riktigt tätt på så vis?
Användarvisningsbild
av emwtur
du har inte späckt slangen om du tagit i "tills du fått skitsmak i munnen" ?
bäst är att sätta slangklämman innanför flänsen på röret - praktiskt sett spelar det mindre roll - man kanske kan argumentera att klämman bör sitta så nära flänsen som möjligt - men praktiskt sett är det av mindre betydelse

/emwtur
av patan
emwtur skrev:du har inte späckt slangen om du tagit i "tills du fått skitsmak i munnen" ?
bäst är att sätta slangklämman innanför flänsen på röret - praktiskt sett spelar det mindre roll - man kanske kan argumentera att klämman bör sitta så nära flänsen som möjligt - men praktiskt sett är det av mindre betydelse

/emwtur
Har provat att sätta klammret så nära flänsen som möjligt nu får vi se. När bilen är varm så verkar det inte läka nånting där, är helt torrt. Men som sagt, det är när bilen har stått kall över natten och man bara har kört motorvärmarn på morron som det verkar läka där. Så kall motor så verkar det krypa ut vatten. Så jag ska låta den stå kall nu i några timmar så får vi se vad som händer. För övrigt så får man inte upp så mycket värme i motorn genom att köra motorvärmaren i denna kylan men lite hjälper det nog allt.
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]