Variosboy skrev:Om Svenska Polisen inte hade några vapen alls så kanske statistiken över dödade poliser och brottslingar med för den delen sett mycket bättre ut, det är ju bara att titta på vårat grannland Norge så förstår man att det faktiskt är ett effektivt sätt att spara människoliv!
Hellre lite bortslösade pengar från statskassan än döda människor..
Vill man se motsatsen till Norge kan man korsa Atlanten å titta på våra skjutgalna grannar i väster! Nej, tack så vill jag inte ha det...
Jag tror inte det finns en enda polisman i Sverige, i yttre tjänst, som hade gått med på att lämna ifrån sig sitt tjänstevapen. Fullt naturligt med tanke på hur många stollar det är som bär runt på vapen i dagens läge.
Systemet de har i Norge känns som något hämtat ur en Norgehistoria. Tjänstevapnen ligger inlåsta i bilen, och får endast tas ut på order/med tillstånd av befäl. Var finns logiken? Skulle jag våga mig på att höfta lite skulle jag säga att majoriteten av de tillfällen där svensk polis tvingats använda sitt tjänstevapen inte är planerade, utan i nödvärn. Svårt att se vad för nytta pistolen gör inlåst i bilen då. Den polisman som blev nerskjuten i samband med bankrånet i Norge för några år sedan är nog beredd att hålla med...