Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av captainsmirk
Min "nya" 965 från 95 har satt sig rejält baktill. Vad byter man för att få upp häcken igen? Är det bara stötdämparna eller måste man byta kompositfjädern oxå? Är det nån som vet hur man listar ut om man har nivåmat eller ej. Om man har nivåmat så undrar jag om man kan köpa ny fjäder och stötdämpare som inte har nivåmat, det blir betydligt billigare men passar det?

Mycket frågor...

Christopher
av rd350
Hej! De flesta 960 har nivåreglering. Dämparen är betydligt grövre och har en gummibälg över kolven. Fjädern blir det nästan aldrig fel på. Tips är att köpa en komplett sats, då får du två dämpare, krängningshämmare betydligt billigare än om du köper bara stötdämparna! Värt att tänka på med alla Volvos tillbehör/extrautrustning.
av captainsmirk
Tack för tipset. Fjädern verkar krångligare att byta så det slipper jag gärna. Men dämparna kan väl inte vara för jävliga att byta? Är det nåt speciellt man behöver tänka på innan man börjar plocka isär allt? Några specialverktyg eller liknande. Det lutar som sagt åt att jag köper komplett kit med dämpare, krängningshämmare och fjäder även om fjädern inte behövs.

/Christopher
av Redlös
Du bör byta fjädrar också. Det är deras uppgift att hålla bilen uppe, nivåregleringen ser bara till att den höjden hålls när du lastar eller har nåt på draget. Om man tittar allmänt på 760/960 med multilink bak (det antar jag att du har) så brukar dom hänga mer eller mindre i baken pga utmattade fjädrar, så problemet är inte ovanligt. Om du inte byter fjädrar så kommer nivåregleringen att ha ett h-e att hålla bilen i rätt höjd och den kommer också att ta upp större delen av vikten vilket den inte är gjord för. Det kommer att kännas som en helt ny bil när du har bytt!
av captainsmirk
Det låter ju vettigt, men på bilia säger de att de aldrig behövt byta en sån på en 960. Det är ju inte vanliga spiralfjädrar på 960:n utan en tvärliggande sak gjord av komposit (ungefär som glasfiber). Men jag får ju med en sån i satsen så om den inte är för jobbig att byta så gör jag nog det ändå.

/Christopher
Användarvisningsbild
av Percie S90
Jag bytte hela paketet på min S90 stötdämpare, krängningshämmare och fjäderbladet.
Jag rekommendera att du inte gör det själv eftersom fjäderbladet är rätt krabbigt att byta själv, dom fick va 3 st på verkstan för att få dit den nya
Ett gott råd bara
av captainsmirk
Tackar för rådet, lämnar kanske in den ändå. Har inget garage själv så det blir kallt om man ska stå på uppfarten och meka...

/Christopher
av rd350
Hej igen! Har aldrig hört talas om någon 960 bladfjäder som blivit utmattad... Säckigheten ligger helt i de dåliga dämparna. Dämparna är lätta att byta "på golvet" palla bilen på domkraftsfästena och sätt en domkraft under länkarmen så du kan hålla emot när du släpper dämparen. Fjädern ingår inte i dämparsatsen, bara dämpare och krängningshämmare. Lycka till!
av captainsmirk
Tackar som ödmjukast för tipset. Jag kommer att testa utan att byta fjädern först för att jag är snål. Särskilt om det inte ingår en fjäder i paketet (fast jag är rätt säker på att killen på bilia sa att den ingick, men det visar sig ju). Annars måste jag säga att jag är supernöjd med min 965, fattar inte att den inte är populärare.

/Christopher
av rd350
Har för mig att den är med på bilden i reservdelslistan men inte ingår. Som du säger, konstigt att dom inte är populärare! Bättre kan du inte åka för dom pengarna, har två själv...
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]