Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johananders
Efter att jag satt tillbaks batteriet idag så upptäcker jag att AC-panelen är svart.
Varken fläkten eller andra funktioner som sitter på den delen av panelen fungerar som innan.
Bilen stod inne i värmen ca en timme innan jag lossade batteriet och laddade det
efter att jag satt tillbaka det så funkar AC-delen inte som förut.
Är det så att mjukvara måste läsas in eller finns andra vägar att lösa problemet?
Förslag? / Mvh
av Psyko
Tyvärr är det nog så att enheten har slagits ut av strömpiken när du satt tillbaka
batteripolen.

Det man kan göra är att kolla om den har ström som den ska så ingen säkring
gått vid demontering/montering av batteripolen, har den ström så är den nog tyvärr
död. Det händer då o då att CCM (ecc panelen) går sönder ihop med tex batteri byte
eller att man dragit ur och satt tillbaka kontakterna.
av johananders
Tack för svaret..
Hur är det möjligt, är chansen en på miljonen eller är det fler som haft samma otur..?
Vad heter enheten o var sitter den?
av johananders
Efter som alla knappar på nedre panelen ej fungerar...stolsvärme,antispinn-knappen mm inte fungerar
är det ett kretskort som brunnit?
Innefattas alla funktionerna i CCM delen?
Det dök också upp ett larm ang " air-bag service" när detta hänt kom jag också på...
av Fred
Har du läst ut felkoder? Det borde finnas ett helt gäng! :shock:
av Tartryffel
Jag köper inte det där med "strömspiken". Till att börja med är det nog en spänningsspik som åsyftas. Ström dras av förbrukning, däremot kan man reglera spänningen. Men det som gör mig tveksam är att ECCn inte matas med någon kabel direkt från batteriet. Om nu batteriet lämnat ifrån sig högre spänning än de ungefär 14 volt som bilens elsystem har normalt (under körning) så borde antingen en säkring gått sönder, eller någonting före ECCn. Plus alla andra anslutna prylar i bilen. Lampor som skulle varit tända (kupébelysningen tex) skulle nog inte överleva en överdos volt.
Ta loss klimatdelen och se om du har spänning fram. Gå igenom säkringarna NOGA. Om någon du känner har en liknande bil så byt enheten och se om hans fungerar i din eller tvärtom.

SRS-felkoden kommer förresten av samma sak. Airbagsystemet går delvis genom den enheten.

Var bor du förresten? Fyll i din profil!
av jockebjork
Kan glädje , el kan konstatera att detta hände mig igår,.
Hade lämnat in bilen på verkstad,då ej volvo, för att rattbulten skulle dras åt, och då var strömmen tvungen att brytas, eftersom de satt en Airbag framför.
Senare när ja ska hämta bilen. som är en S60-01 , så är Ac-panelen helt död, och ja har läst lite här på forumet ,och de är väl bara att konstatera att detta inte blir någon billig historia, Från kvalité till kinesiskt på en dag ??:-/
av johananders
Jag har släckt ner alla felkoder men CCM måste åtgärdas av Volvo. AC delen fortfarande död.
Ingen på Volvo Östersund hade någonsin hört talas om att detta kunde hända..BULLSHIT om ni frågar mig.
Detta har ju framgått med all tydlighet här på forumet.. om inte annat av föregående talare.Lycka till.
På måndag åker jag på Volvo och får mjukvaran laddad igen så får vi se om det hjälper
av Fred
Det är tyvärr mycket som volvomekaniker inte hört talas om... :roll:
Användarvisningsbild
av jimDK
johananders, Jag tror att fred menade vilka felkoder du hade?
har du gåt igenom säkringarna?

det låter mycket konstigt... :roll: :???:
snö

Vi har samma isande vind här (Halmstad).Just […]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gör[…]

Bilen offline

Min blev offline förra veckan. Det enda som f[…]

Hej Jag har en XC70 3,2 2008 där vänster[…]