Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av emil_yttervik
Hej
Tänkte kolla om det är någon som har något tips ang mitt bekymmer.
min laddlampa lyser när jag vevar igång bilen och tills jag varvar ca 2000r/m, det har den alltid gjort. Nu har jag bytt generator och samma problem kvarstår....
man ser att lysena inte lyser riktigt tills den får var då "klickar" det till ovh det lyser som det ska (även när jag släpper ner den på tomgång. Laddspänning ca 11,??V tills mangasr till då mosar den på 13,95V. Förslag?
Användarvisningsbild
av emwtur
du verkar ju ha en bra voltmeter - kolla vad du har för spänning på den "lilla" anslutningen på generatorn.
( när du startat men inte ännu varvat upp till 2000 r/m)
/emwtur
av emil_yttervik
Har varit ut och mätat lite.. mellan plus bstteri och D på generatorn har jag typ 10,8 Volt när ladlampan lyser på tomg.
Hur fungerar det där med magnetiseringen egentligen på en bil?
Användarvisningsbild
av emwtur
mellan plus och D 10.8 volt - då måste man veta vad batteriet hade också ?

hur det funkar ?
se http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 08#p234709

du borde ha någon volt på d+ om lampan lyser !
jag skulle;
- lossa den lilla anslutningen på generatorn
- koppla en voltmeter på batteriet
- starta bilen, låta den gå på tomgång
- kolla spänningen på voltmetern - troligen 11.5 till 12.0 Volt
- sätta en testmejsel eller liten lampa mellan plus på batteriet och lilla anslutningen på generatorn
- antingen går spänningen upp på batteriet till 13.5 volt eller också inte.
om det inte händer något så kostar en laddningsregulator inte många kronor på Biltema.
om spänningen går upp så ligger felet i instrumentet eller i kabeln från instrumentet till generatorn
( dra en ny)

/emwtur

PS
för att gardera dig så kan du sätta en startkabel från godset på generatorn till minuspolen på batteriet
hjälper det så är generatorn dåligt jordad !
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]