Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#363732
Som fattiga studenter hade kompisen billiga regummerade skitvinterdäck på bilen, efter motorvärmare och allt startade bilen snällt i -43 grader, men däcken fick köldsprickor efter 20 mil och fick kasseras inom några veckor.
Användarvisningsbild
av vetten
#363792
camaro69 skrev:Så länge bilen går är det inga större problem.
Men problemet kommer om den stannar av olika orsaker. Då gäller det att ha filtar, storjacka, mössa och termobrallor samt näst intill överlevnadskit. För vid dessa vidriga temperaturer så blir kroppen snabbt nerkyld.

Vadå uppvärmning, som många är oroliga för? :wink:

Fy f-n för vinter. Man ska göra som björnarna. :wink:
Där kan man bara hålla med. Göra som björnarna, gå i ide :mrgreen: men tyvärr funkar det inte så. Men jag tror inte att det ska vara något större problem att köra i -40 bara du tar det lugnt och låter bilen bli varm och sen kan du täcka för kylaren med ex.vis. pappskivor och se till att ha full tank plus extra kläder och som Glenning siterade en gång i tiden "värmeljus" är ALLTID bra att ha med sej, att sen inte motorn och resten av bilen inte gillar det kan man inte ta hänsyn till, utan går den så "ÄR DET ÄR BARA ATT ÅK"
Användarvisningsbild
av Bosa
#363800
Undrar om det inte är dags att byta bromsvätska, var som bekant -36 som kallast imorse men höll sig runt -30-34 mest hela vägen. På hemvägen var det också runt -30. Det dök upp några renar efter cirka 5 mil och bromsade givetvis, kände en viss fördröjning efter att jag slutat bromsa innan bromsarna släppte helt. Vi pratar om en ytterst kort fördröjning men tillräcklig för att vara märkbar.
Användarvisningsbild
av vetten
#363833
Bosa skrev:Undrar om det inte är dags att byta bromsvätska, var som bekant -36 som kallast i morse men höll sig runt -30-34 mest hela vägen. På hemvägen var det också runt -30. Det dök upp några renar efter cirka 5 mil och bromsade givetvis, kände en viss fördröjning efter att jag slutat bromsa innan bromsarna släppte helt. Vi pratar om en ytterst kort fördröjning men tillräcklig för att vara märkbar.
Där är du helt RÄTT UTE när det gäller bromsar och bromsväska framförallt. Eftersom bromsvätskan består av en stor del "sprit" vet inte vilken sort, men den tar iallafall upp vatten under hela sin livslängd och det är också därför man ska byta den ibland genom att köra igenom hela sitt system med sådär en 2-3 år mellan. Minst!!! Det bara för att bli av med gammalt vatten och få ny och förhoppningsvis ren bromsvätska i systemet.
Klart att det kan bli segt med dom -temperaturerna som du talar om och då speciellt om det finns vatten i systemet :-O)
BRA :mrgreen: att detta kom upp här på detta EMINENTA FOUM så att vi ALLA kan ta till oss av vikten av att faktiskt byta bromsolja vartannat år, ja bara så man kanske slipper sitta där med endera ..sseeggaa.. :-O) Bromsar eller...DOM SLÄPPER INTE!!!!... :-O)

Byt du din bromsvätska och så gör också vi ALLA andra SLARVARE :mrgreen: så kommer säkert "Nollvisionen" kanske lite närmare.

Görs det överhuvudtaget något bromsvätskebyte i servicen, orkar inte kolla nu, och hur ska man kunna se det själv utan att krypa under bilen för att kolla om dom rört luftskruvarna? Det är ju också bra att "motionera" dessa luftskruvar ibland så att dom inte fastnar när man verkligen behöver lufta och då är dom fastrostade och går av ?:-/ Inte kul ?:-/

Tycker att detta är en riktig kanontråd som kanske någon duktig mek och fotograf skulle kunna göra ett bra MEKTIPS av :lol:
Användarvisningsbild
av Variosboy
#364103
isak skrev:är ju en nackdel med moderna bilar som det inte går att skärma för kylaren med en tidning ellrr liknande, är ju omöjligt komma dit utan omfattande demontering!
isak
Efterssom en modern bil är konstruerad som så att termostaten släpper igenom vatten till kylaren endast när motorn är uppe i, eller rättare sagt över rätt temp så kommer en avskärmning av kylaren göra noll nytta efterssom du ändå inte kommer ha nån avkylande effekt så länge tempen inte är för hög, vilket den extremt sällan bli nu när det är så kallt..
Användarvisningsbild
av isak
#364108
vad tar luften vägen när den passerat kylaren? sitter inte utsidan på motorn där.
isak
Användarvisningsbild
av Variosboy
#364110
Det lilla avkylningen du skulle hindra med att sätta något för hålet i kylaren gör troligvis ingenting med tanke på att hela tråget på motorn är i kalluften och alla glipor i karossen gör att du ändå får avkylning av motorn.

Men som test så får du gärna göra en studie som påvisar motsatesen! :wink:

Jag ändrar min åsikt om motsatsen blir bevisad!! :D
Användarvisningsbild
av isak
#364114
på dieslar har det alltid betydelse. kylaren är ju procentuellt ett stort hål mot glipor MM.
isak
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]