- fre 08 jan 2010, 15:25
#363435
Vilken besvikelse, det blev aldrig -40. Som kallast -36 imorse, bilen blir lite sportig efter ett tag iaf. :)
Moderator: Moderatorer
camaro69 skrev:Så länge bilen går är det inga större problem.Där kan man bara hålla med. Göra som björnarna, gå i ide :mrgreen: men tyvärr funkar det inte så. Men jag tror inte att det ska vara något större problem att köra i -40 bara du tar det lugnt och låter bilen bli varm och sen kan du täcka för kylaren med ex.vis. pappskivor och se till att ha full tank plus extra kläder och som Glenning siterade en gång i tiden "värmeljus" är ALLTID bra att ha med sej, att sen inte motorn och resten av bilen inte gillar det kan man inte ta hänsyn till, utan går den så "ÄR DET ÄR BARA ATT ÅK"
Men problemet kommer om den stannar av olika orsaker. Då gäller det att ha filtar, storjacka, mössa och termobrallor samt näst intill överlevnadskit. För vid dessa vidriga temperaturer så blir kroppen snabbt nerkyld.
Vadå uppvärmning, som många är oroliga för?![]()
Fy f-n för vinter. Man ska göra som björnarna.
Bosa skrev:Undrar om det inte är dags att byta bromsvätska, var som bekant -36 som kallast i morse men höll sig runt -30-34 mest hela vägen. På hemvägen var det också runt -30. Det dök upp några renar efter cirka 5 mil och bromsade givetvis, kände en viss fördröjning efter att jag slutat bromsa innan bromsarna släppte helt. Vi pratar om en ytterst kort fördröjning men tillräcklig för att vara märkbar.Där är du helt RÄTT UTE när det gäller bromsar och bromsväska framförallt. Eftersom bromsvätskan består av en stor del "sprit" vet inte vilken sort, men den tar iallafall upp vatten under hela sin livslängd och det är också därför man ska byta den ibland genom att köra igenom hela sitt system med sådär en 2-3 år mellan. Minst!!! Det bara för att bli av med gammalt vatten och få ny och förhoppningsvis ren bromsvätska i systemet.
isak skrev:är ju en nackdel med moderna bilar som det inte går att skärma för kylaren med en tidning ellrr liknande, är ju omöjligt komma dit utan omfattande demontering!Efterssom en modern bil är konstruerad som så att termostaten släpper igenom vatten till kylaren endast när motorn är uppe i, eller rättare sagt över rätt temp så kommer en avskärmning av kylaren göra noll nytta efterssom du ändå inte kommer ha nån avkylande effekt så länge tempen inte är för hög, vilket den extremt sällan bli nu när det är så kallt..
isak
På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]