Fläkten och sensorn är två helt olika saker som inte sitter ihop med varandra alls rent fysiskt.
Om vi börjar med fläkten: personligen tror jag att det är väldigt sällan som den går sönder. Konstruktionen är så otroligt enkel, den består av ett hjul med en axel som är lagrad i sitt säte på ett kretskort. Det enda som kan gå sönder är om lagringen slits ut eller om det blir något fel på kretskortet. Inget av detta är speciellt troligt men visst, allt kan hända. Däremot är det jättevanligt att fläkthjulet sätts igen med damm och smuts vilket gör att det inte kan snurra och då är ju själva funktionen satt ur spel. Jag undrar hur många fläktar som bytts ut helt i onödan när en rengöring hade fixat problemen... :roll: Bilia=laga inte, byt ut och låt kunden betala!
När det gäller sensorn så kan den gå sönder. Den är mycket känslig för mekanisk påverkan. Som synes på Mikeys bilder är ledarna väldigt tunna metalltrådar som lätt går av. Jag läste om någon som kikade in i gallret och tyckte sig se att en insekt fastnat där inne. Han tog då till en pincett för att få bort det...tyvärr var det sensorn han hade sett och då var den ju körd! (Förövrigt är det samma kille som Tartryffel citerar i sitt inlägg.) Om jag minns rätt så byter inte Volvo bara sensorn utan hela ECC-panelen måste bytas ut...(åter igen: inte laga, byt ut :evil: ) vilket är otroligt dyrt för att bara få ordning på sensorn!
Om man har minsta kunskap i lödning så tror jag att det går fint att byta sensorn mot en från Elfa, vi pratar trots allt bara om två lödningar. För 15 spänn är det ju värt att försöka!! Skulle det gå åt pipan är man ju på samma ställe som innan man testade, en trasig sensor och man har fått lite lödningsträning! :D Annars kanske man har en lödkunnig kompis som kan hjälpa till.
Hittade tråden som Tartryffel citerade:
Här är den.
Mvh
/Fred