Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av reisan
Jag kollade den här kupesensorn som sitter bakom ett litet galler på högersidans tempreglering, den tråden där inne va full av damm och den verkade av, ska den vara det eller är det en hel tråd som känner av hur varmt det är i kupen? För när jag med lite pill fick i hop trådarna hyfsat så tyckte jag att det kom bättre värme ut ur systemet.

Hur plockar man ur den??
av reisan
Den va kaonbra! Det förklarar ju allt. Men på en bild ser man den tråden jag tänkte på o där e den ju hel så det verkar som den måste vara det. Är det dyrt o köpa enbart delen med tråden eller sitter den i hop med fläkten på nått vis? Eller e det så dumt att man måste ersätta hela panelen med tråden i?
av Tartryffel
Man kan köpa bara fläkten men den kostar uppåt en tusenlapp har jag för mig.
Är man händig kan man dock köpa motståndet. Lägligt nog kopierade jag ut en text om det där för ett bra tag sen! :)
Köpte 60-279-32 på Elfa, vilket är det enda NTC-motstånd på ELFA som visuellt ser lika liten ut som den jag hade sönder. Den är på 10 kohm vid 25 Celsius och kostade bara 15 kr ink moms, trots att den har hög precission! Fabrikat Mitsubishi. Dess anslutningstrådar (polyuretanöverdragna) är dock betydligt tunnare än originalsensorn, och man måste vara mycket försiktig när man skrapar av isoleringen utan att ha av de tunna trådarna. Att det funkar bra med detta motstånd innebär förstås inte att det är den helt korrekta komponenten. Jag var t.o.m fysiskt på Bilia och snackade med en snäll bilmek som försökte leta i systemen, men han kunde inte få tag på några uppgifter eftersom de byter bara hela enheter, dvs hela CCM-enheten eller den lilla fläkten som sitter där.
av Fred
Fläkten och sensorn är två helt olika saker som inte sitter ihop med varandra alls rent fysiskt.

Om vi börjar med fläkten: personligen tror jag att det är väldigt sällan som den går sönder. Konstruktionen är så otroligt enkel, den består av ett hjul med en axel som är lagrad i sitt säte på ett kretskort. Det enda som kan gå sönder är om lagringen slits ut eller om det blir något fel på kretskortet. Inget av detta är speciellt troligt men visst, allt kan hända. Däremot är det jättevanligt att fläkthjulet sätts igen med damm och smuts vilket gör att det inte kan snurra och då är ju själva funktionen satt ur spel. Jag undrar hur många fläktar som bytts ut helt i onödan när en rengöring hade fixat problemen... :roll: Bilia=laga inte, byt ut och låt kunden betala!

När det gäller sensorn så kan den gå sönder. Den är mycket känslig för mekanisk påverkan. Som synes på Mikeys bilder är ledarna väldigt tunna metalltrådar som lätt går av. Jag läste om någon som kikade in i gallret och tyckte sig se att en insekt fastnat där inne. Han tog då till en pincett för att få bort det...tyvärr var det sensorn han hade sett och då var den ju körd! (Förövrigt är det samma kille som Tartryffel citerar i sitt inlägg.) Om jag minns rätt så byter inte Volvo bara sensorn utan hela ECC-panelen måste bytas ut...(åter igen: inte laga, byt ut :evil: ) vilket är otroligt dyrt för att bara få ordning på sensorn!

Om man har minsta kunskap i lödning så tror jag att det går fint att byta sensorn mot en från Elfa, vi pratar trots allt bara om två lödningar. För 15 spänn är det ju värt att försöka!! Skulle det gå åt pipan är man ju på samma ställe som innan man testade, en trasig sensor och man har fått lite lödningsträning! :D Annars kanske man har en lödkunnig kompis som kan hjälpa till.

Hittade tråden som Tartryffel citerade: Här är den.

Mvh
/Fred
av reisan
Nu har jag bytt men jag har fortfarande problem med att temeraturmätaren inte går upp som den ska så jag vet inte om det hjälpte eller inte. Sedan slocknade ett par lampor i konsolen också så jag måste plocka ner den igen. Tänkte korta kablarna också för det kanske behövs för dom va rätt långa.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]