Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har en volvo 740(B230F) -87 som inte riktigt vill vad jag vill. När man startar bilen kall så går den jättefint på tomgång. Sen när man gasar iväg lite så börjar den misstända och gå illa, Den baktänder okså två gånger innan man kommer upp i ca 2000rpm.

När man sen ska komma upp i fart( fortfarande kall) så kommer man upp i ca 2000rpm sen så blir det lite som "varvstopp" och först efter en stud så går den upp i mer varv.

sen så reagerar den inget vidare på gas(kall som varm), när man gasar fullt så misständer den lite och ökar slött, Men om man släpper av till halvgas så går den mycket kvickare men misständer och rycker. Ska man sen gasa igen så dör den i 1sekund innan den börjar acelerera igen. Jag vill även tillägga att om man vrider ljusomkopplaren från halvljus till varselljus så misständer den till lite då men bara ibland.
När den är riktigt varm så kan tomgången pendla lite mellan 700-800rpm med lite misständningar( ibland)

mätte spjällägesgivaren och den varierar lite i motståndet mellan anslutning 18 och 3 med som minst 2 ohm?(trodde det skulle vara noll vid full gas?)funderar på om det är det som är fel??
Nu har jag bytt
*hallgivare(till en annan begagnad)
*lambdasond.
*luftmassemätare
*bränslefilter
*rotor/fördelare (tändinställning vid tomgång 10 grader btc)
*tändstift
*tändkablar
*luftfilter
*bränslepumpsrelä (även kollat funtionen på båda pumparna)
(satt ny jord mellan batteri o motor)
Jag har även bytt lite slangar och letat efter luftläckor med startgas, men kan ej hitta något
vill okså passa på att säga att den kan kännas riktigt pigg på halvgas ibland mellan 3000-4000rpm?
tack för tips!
mvh mackansson
provade med det och då började den hosta och gå skit illa och det är ju logiskt för att då får den ju mer soppa, men provade iallafall att byta regulator men utan resultat. har nu även bytt spjällägesgivare utan skillnad.

då gav jag mej på o skulle kolla hur det såg ut vid styrboxen och upptäckte att det satt en liten påskarvad svart låda på tre av kablarna :evil: den hadde nummer 3531106-7 och jag hittade detta om den:

"I was reading up in a Volvo Service Bulletin book dated January 1994. I found that for 1985 -1987 700s B230F & 1985-1989 700s B230FT Automatics Only, there is a cold start condition that causes stalling immediately after starting if it is subject to load.
The fix for this problem involves a service kit (Part Number: 3531106-7) This kit increases the coolant temp. sensor NTC (negative temp. coefficient) voltage by .5V (at 59degrees F, 15 degrees C). This causes the LG MFI control module to sense coolant temperature to be approximately 18degrees F lower than it actually is, resulting in an increased choke factor."

(http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=40510)

kan den ha nått med hur bilen går att göra?
Helt otroligt! Enligt spec så stod tändningen rätt, men två m6 är ju inte svåra att lossa så jag sket i inställningslampan o stalde på fri hand. Nu när jag provkörde den så gick den JÄVLAR! fan trodde inte det kunde bli sån skillnad känns som 200hk :lol: Och TACK WEXE för tipset! guld värt :P
wexe skrev:Min 740 gjorde lika dant då lossade jag några skruvar bak på fördelarn så jag kunde vrida den sen vred jag den åt andra hållet och vips bilen gick som en klocka

Lånar tråden lite.

Har liknande problem med min 745 GL -92 (b230f motorn) Den går bra på tomgång men "bööar" om jag gasar snabbt men gasar jag sakta så går den upp i varv men knappt över 4000. Den går att köra men man vet ju aldrig när den lägger av.

Har prec idag bytt till en NY soppapump i tanken (har bara den pumpen på denna bil.. :S) har även bytt soppafilter och gjort ren vevhusventen. LMM mätaren ska funka som den ska etc etc.. har också skruvat upp fördelarlocket och gjort rent den då det var lite skitigt. Men vad pratar du om för skruvar wexe?

Min misständer och skjuter lite bakåt så att säga också när ja ger på gas.. Skit skumt då jag ska bes denna bil nu i januari och innan dess ska ja bland annat åka till sthlm över en helg.. vill jättegärna få den att gå som den ska. nu känns den som en finlandsfärja med en 5hk utombordsmotor på. :(
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]