- tor 07 jan 2010, 20:07
#363057
[img]http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986
Hej på er.
Såg ett fenomen med tempmätaren i instrumenthuset idag... Mätaren går upp och ner frekvent. Tog ca 1 mil innan normal temp, dvs nålen stod på kl 3. Den går ner 1 hack/streck och upp igen, dock olika snabbt hela tiden.
Provade gasa upp lite till å från och verkar som att den blir varmare om jag kör över 110 och kallare vid tomgång... verkar det som.
Aldrig lagt märke till att nålen har rört på sig under hela 2.5mils färd. Nu är det iofs kallare än normalt men dock bara -10 grader. Är det normalt att mätaren rör sig hela tiden?
Enligt mitt tänkande så är det logiskt att det skall vara så då fläkten går när motorn/vattnet blir varmt och kyls ner, fläkten stannar/saktar ner och värmen ökar igen och så börjar det om igen. Men har ändå aldrig märkt att nålen rört sig upp och ner hela tiden?
Bilen som detta gäller är en Volvo V70 1998 GLT.
//Kensy
Såg ett fenomen med tempmätaren i instrumenthuset idag... Mätaren går upp och ner frekvent. Tog ca 1 mil innan normal temp, dvs nålen stod på kl 3. Den går ner 1 hack/streck och upp igen, dock olika snabbt hela tiden.
Provade gasa upp lite till å från och verkar som att den blir varmare om jag kör över 110 och kallare vid tomgång... verkar det som.
Aldrig lagt märke till att nålen har rört på sig under hela 2.5mils färd. Nu är det iofs kallare än normalt men dock bara -10 grader. Är det normalt att mätaren rör sig hela tiden?
Enligt mitt tänkande så är det logiskt att det skall vara så då fläkten går när motorn/vattnet blir varmt och kyls ner, fläkten stannar/saktar ner och värmen ökar igen och så börjar det om igen. Men har ändå aldrig märkt att nålen rört sig upp och ner hela tiden?
Bilen som detta gäller är en Volvo V70 1998 GLT.
//Kensy


If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986