Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.

Såg ett fenomen med tempmätaren i instrumenthuset idag... Mätaren går upp och ner frekvent. Tog ca 1 mil innan normal temp, dvs nålen stod på kl 3. Den går ner 1 hack/streck och upp igen, dock olika snabbt hela tiden.
Provade gasa upp lite till å från och verkar som att den blir varmare om jag kör över 110 och kallare vid tomgång... verkar det som.
Aldrig lagt märke till att nålen har rört på sig under hela 2.5mils färd. Nu är det iofs kallare än normalt men dock bara -10 grader. Är det normalt att mätaren rör sig hela tiden?

Enligt mitt tänkande så är det logiskt att det skall vara så då fläkten går när motorn/vattnet blir varmt och kyls ner, fläkten stannar/saktar ner och värmen ökar igen och så börjar det om igen. Men har ändå aldrig märkt att nålen rört sig upp och ner hela tiden?

Bilen som detta gäller är en Volvo V70 1998 GLT.

//Kensy
av *pettson*
Ett korrekt betende men ändå inte riktigt, troligen är termostaten lite trött och bör bytas ändå. Termostaten reglerar genom att släppa ut varmt vatten och släppa in kallt vatten. Motortempen går alltså upp och ned, i varmare väder syns inte det här eftersom termostaten reglerar så mjukt och fint. När det blir riktigt kallt så släpper motorn ut varmt vatten och får tillbaka sådär minus 20gradigt vatten. Det gör att den dippar till lite några ggr. Nu brukar det inte synas så jätteväl ändå. Det syns mera när termostaten blir lite äldre och trögare.
Men alla gör så alltså..Det är dess fuktion.
Kylfläkten går normalt sett inte i hastigheter över 50km/h för då räcker fartvinden till ändå. Sen krävs det ju naturligtvis att kylaren är så uppvärmd att fläkten behövs innan den startar överhuvudtaget..
Tack Petsson för det fina svaret. Är termostaten bara mekanisk och börjar bli sliten och strula på äldre dar?

Idag så pendlade den upp och ner men när jag hade 1km kvar på bilfärden så stannade tempmätaren där den skall, så jag tror ju på att det är givaren eller termostaten iaf.
Läste lite i Haynes och där stod det att mätaren i instrumentet går på givaren i/vid expanstionskärlet till kylvätskan?
Men det är oftast det är termostaten som felar då alltså?
av *pettson*
timebandit skrev:Tack Petsson för det fina svaret. Är termostaten bara mekanisk och börjar bli sliten och strula på äldre dar?

Idag så pendlade den upp och ner men när jag hade 1km kvar på bilfärden så stannade tempmätaren där den skall, så jag tror ju på att det är givaren eller termostaten iaf.
Läste lite i Haynes och där stod det att mätaren i instrumentet går på givaren i/vid expanstionskärlet till kylvätskan?
Men det är oftast det är termostaten som felar då alltså?
Tempmätaren går på givaren som sitter under termostaten. Den är skruvad i termostathuset. Den givare som sitter i expansionskärlet är en nivågivare som berättar om kylvattennivån blir för låg.Termostaten är en gammal hederlig vaxtermostat som fungerar så att när vaxet ändrar temperatur så sväller det. Den blir trött med tiden, man bör byta termostat sådär vart 3:je år om man vill ha perfekt funktion. Olika märken har olika intervaller och alla är olika känsliga för tiden. Men alla måste bytas så småningom.
Tack igen.

Följdfrågor... Är det skadligt att köra utan att byta termostaten? Jag kan bara anta att värsta risken är att den hänger sig helt och bilen böjar koka eller överkyler?
Men i övrigt, påverkar det mycket om det pendlar 1 markering? Vad jag kunnat räkna så borde det handla om runt 10 grader, MAX 15 grader? Är det mycket kanske?
Om den hänger sig i stängt läge så riskerar du kanske en för varm motor. Om du har en termostat som inte fungerar riktigt så får du inte den varma motorn du vill ha och får en ökad bensinförbrukning och slitage i motor vad jag förstått.
Bättre att byta ut den då det inte är ett alltför stort ingrepp eller så stor kostnad.
Lånar tråden lite, hoppas det inte stör dig timebandit.
Jag bytte idag termostat då jag märkte att mätaren pendlar ganska kraftigt, problemet återstår dock, alltså nybytt termotast och mätaren pendlar krafigt upp och ner, har även märkt att fläkten går igång ganska ofta, vilket den aldrig har gjort innan.
Givaren som sitter i termostathuset har jag bytt ganska nyligen också, märkte idag att om jag rör på själva kontakten som är kopplad mellan givaren och fläkten(?) så går fläkten igång och inte stängs av förens jag kopplar bort batteriet.
Bilen ifråga är en v70 2.5t 98
Någon som har en idé?
Hoppas återigen att det är lugnt att jag lånar tråden lite:)
av *pettson*
Vad gäller ditt problem så är det ju så att när styrdonet inte ser nån tempgivare så sätts en felkod. Samtidigt börjar kylfläkten gå för att förhindra ev överhettad motor. (styrdonet ser inte tempen och elliminerar chansen för överhettning). Åtgärda glappkontakten så slipper du den fladdrande mätaren och att fläkten går. :-)-)

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok